עמוד:ב36

טקסטים לדיבייט ( שימו לב- הטקסטים במלואם נמצאים באתר עמותת חינוך ישראלי ) תחבורה ציבורית בשבת " אוי לנו אם הצביון היהודי שלנו תלוי בתחבורה הציבורית . במשך אלפיים שנה שמר עם ישראל , ועוד בגולה , על צביון יהודי במקומות שהייתה בהם תחבורה ציבורית בשבת . החוק במדינת ישראל קובע כי ניתן להעסיק עובדים בשבת אם השירות שלהם חיוני לציבור . אז במדינת ישראל מותר להעסיק ברמנים , מלצרים , מאבטחים , רופאים ועוד המון המון מקצועות אחרים – כולל רשות השידור הממלכתית– אבל לא נהגי אוטובוסים ורכבות ?? וזאת למרות שניידות היא צורך כל כך חיוני ובסיסי של הציבור " ? מתוך הבלוג "אורבניקה" תחבורה ציבורית בשבת וערך יום המנוחה הכללי " אני מתנגד לתחבורה ציבורית בשבת לא מסיבה דתית , אלא מסיבה חילונית לגמרי : הזכות של הנהגים , והעובדים התומכים בתחבורה הציבורית , ליום המנוחה שלהם . יום המנוחה הוא ערך חברתי חילוני גם , לא רק ערך דתי . גם החילונים שמחים על הזכות לנוח מהעבודה השוטפת יום אחד לפחות בשבוע . [ ... ] גם לנהגי האוטובוס יש זכות לנוח בשבת . הנהגת תחבורה ציבורית בשבת תבוא על חשבון המנוחה של האנשים האלה , ואני רואה בזה התייחסות לא הגונה , לא מוסרית , ואף ניצול ציני , המתבטא בדרישה החילונית שמישהו אחר יעבוד כדי שאתה תוכל לנצל היטב את יום המנוחה שלך " . מתוך הבלוג של רון סי פתיחת אזורי בילוי בשבת " אינני סבור שיש לאסור בחוק על פתיחתם בשבת של מרכזי בילוי ועינוג , בתי-קולנוע או מסעדות ובתי-קפה , ועלי להודות שיש לאפשר תחבורה ציבורית מינימלית לנזקקים לה , גם אם כרוכים בכך כמה וכמה איסורים שהאדם הדתי יגדיר כ'חילול שבת . "' " אינני מדבר בשום פנים ואופן בפריקת כל מסגרת ובהיתר סוחף לכל פעילות . לדעתי , יש לאסור על מה שנראה לי פוגע לחלוטין ברעיון של יום השבת כיום של מנוחה , וכוונתי בראש ובראשונה למערכת המסחר . כאן מסתיימת נכונותי לכבד את זכותו של הזולת לחוג את שבתו בדרכו שלו , כי לא יוכל איש לשכנעני ביסוד המנוחה שיש במילוי עגלות בסופרמרקט , בקניית בגדים או כלי בית או בנבירה בערימות של פירות וירקות . ואם יאמר לי אדם 'כך אני , 'נח לא אודה בצדקת . "דבריו אביגדור שנאן

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר