עמוד:ב35

קדימה , שכנע אותי – דיבייטינג על המימד הסוציאלי של השבת ביחידות הקודמות דנו בהיבטים השונים של השבת : עסקנו בהיבטים הרוחניים והמוסריים של השבת , ועסקנו בהיבטים הסוציאלים שלה . בואו ננסה עכשיו לאתגר את עצמנו , ולחשוב מהם הגבולות של המימד הסוציאלי בשבת , ואיזו שבת היינו רוצים לראות במרחב הציבורי במדינת ישראל , מתוך תפיסת עולם חברתית ? האם למשל תחבורה ציבורית בשבת תגרום לאנשים לקיים שבתות יותר משמעותיות , כי כך הם יוכלו לבקר קרובי משפחה ולטייל ? או שאולי זו עוד דרך לגרום לאנשים לעבוד שבעה ימים בשבוע ולא לקיים יום מנוחה ? את זאת , נעשה באמצעות " דיבייטינג" ( תורת הנאום / הויכוח , ( ובאמצעות קטעי לימוד שיסייעו לדוברים לגבש את טיעוניהם . אתם יכולים , כמובן , להיעזר גם בקטעים המופיעים בחוברת . מהו דיבייטינג ? תחרות בין קבוצות , שמטרתה לחזק את יכולות החשיבה והניסוח , ולקיים ויכוחים ברמה גבוהה . במקרה שלנו , כל קבוצת דיבייט מורכבת מארבעה זוגות שהם הצוות . . 1 שני זוגות נקראים "הממשלה הראשונה" ו"הממשלה השנייה" . 2 שני הזוגות האחרים נקראים "האופוזיציה הראשונה" ו"האופוזיציה השנייה" . 3 לפני שמחלקים את הכיתה , יש לייעד 3-5 תלמידים לצוות השיפוט . 4 כל קבוצת דיבייט תגריל בהתחלה את תפקידי הדוברים ( צריך לייצג כל דעה , בין אם אתם מסכימים לה באופן אישי ובין אם לאו ) בכדי לקבוע מי יהיה באיזה צוות . 5 כל קבוצה מקבלת חצי שעה לקרוא את הטקסטים הקשורים לדיון , ולבניית הטיעונים לאחר מכן , חוזרים למליאה , ומנהלים את הדיבייט . 6 ראשית יטענו חברי "הממשלה , "הראשונה להם יענו חברי "האופוזיציה הראשונה" . 7 על הדברים של האופוזיציה תגיב "הממשלה , "השנייה ויחתמו את הדיון חברי "האופוזיציה השנייה" . 8 כמובן שאנשי המשמרת השנייה צריכים להגיב לדברים שנאמרו על ידי חבריהם למשמרת הראשונה . 9 לכל צוות יש שתי דקות . סה"כ כל דיבייט צריך להימשך 8 דקות . 10 בתום הדברים , צוות השיפוט יכריע מי הצליח לשכנע בטיעוניו – הממשלה או האופוזיציה . אנו נקיים דיבייט בשני נושאים : . 1 הממשלה מציעה להמשיך את הססטוס קוו ( המצב הקיים ) ולא לאפשר תחבורה ציבורית בשבת . האופוזיציה מתנגדת ודורשת קיום של תחבורה ציבורית בשבת . . 2 הממשלה מציעה להמשיך את הסטטוס קוו , ולא לעודד פתיחת מקומות בילוי בשבת . האופוזיציה מתנגדת ודורשת פתיחת מקומות בילוי בשבת . כיצד תבנו טיעונים מוצלחים ? . 1 קראו היטב את הטקסטים הרלוונטיים לדיון . סמנו נקודות מרכזיות שתוכלנה לסייע לכם . . 2 " הכירו את האויב" – חשבו מה הצד השני יציג , והכינו תשובות וטיעונים שיזימו את טיעוניו . . 3 כתבו בנקודות את הטיעונים שלכם , וסדרו אותם כך שיובילו מאחד לשני , ויהוו מסכת משכנעת של טיעונים . . 4 חלקו ביניכם את הצגת הטיעונים , כך שכל אחד מחברי הצוות יזכה לדבר . . 5 כשאתם נואמים , דברו בבטחון וברהיטות , ושימו לב שגם שפת הגוף שלכם תצביע על בטחון עצמי ורצינות .

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר