עמוד:ב33

" השאלה בשמירת השבת היא רק בזו , שיש בה עניין לציבור , לקיום הציבור . שביתת יום אחד בשבוע מעבודה – זהו חוק סוציאלי נחוץ מאוד לקיום החברה . החברה לתועלתה מחוקקת חוק שביום אחד בשבוע תיסגרנה החנויות , ייסגרו בתי החרושת , תשבות העבודה בשדה , למען ינפשו כל אנשי העבודה מהעבודה הקשה , ההכרחית , העיקרית , ועל זה אין לעבור , והעובר . "ייענש יוסף חיים ברנר , מראשי העלייה השנייה " יום אחד בשבוע האדם חופשי לחלוטין . וביטוי של חופש אמיתי אינו נופל בחשיבותו מחופש ביטוי אמיתי . האדם נותר לבדו – או עם מי שהוא בוחר להיות , בין אם זה אלוהיו , בין אם זו משפחתו , ובין אם זה רק עם עצמו , . "לבדו " עשרת הדיברות , שהן פחות משלוש מאות מילים , הפכו ליסוד הציביליזציה המערבית . אבל משקלם של עשרת הדיברות , הן בחלק של 'עשה' והן בחלק של 'לא , 'תעשה היה מתגמד אילולי הדיבר על יום . "השבת " מצוות השבת הייתה הקריאה הראשונה באוזני האנושות כולה לשוויון אמת , והפנייה הראשונה לשחרור אדם מעול אדם , לשחרור אדם מעול עצמו . זו היתה הטעימה הגדולה הראשונה של חופש ושוויון . וטעם זה לא פג . "מאז שמעון פרס , נשיאה התשיעי של מדינת ישראל " גם ברמה המהותית מדובר במאבק ראוי . המשמעות של עסקים הפתוחים שבעה ימים בשבוע היא פעמים רבות עבדותם של החלשים שבחלשים , שנאלצים לעבוד שבעה ימים בשבוע . הניסיון שהצטבר בעולם מלמד כי במקום שבו יום המנוחה אינו קבוע , אין כלל יום מנוחה , שכן אין אפשרות לרשויות לאכוף את החוק בעניין . "זה יובל אלבשן , עורך דין ופעיל חברתי

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר