עמוד:ב31

כאן שובתים – המימד הסוציאלי של השבת ביחידה הקודמת למדנו את המקור המקראי לשבת – התפיסה שאלוהים ברא את העולם בששה ימים ונח בשבת . יחידה זו תתמקד במקור החברתי של השבת – תפיסת עולם הגורסת שהשבת , עם ובלי קשר לאמונה באלוהים , היא יום מנוחה שבועי שהעולם כולו זקוק לו . השבת הזו היא שבת אוניברסאלית , דהיינו , שבת שאינה משויכת רק לעם היהודי , או לעולם הדתי , אלא לכלל האנושות . העם היהודי הנחיל לעמי העולם את השבת החברתית , דהיינו את הרעיון שיש יום בשבוע שבו צריך לתת מנוחה לגוף ולנפש , לאדם ולבהמה . יש תרבויות בהן יום המנוחה הוא יום שישי , אחרות מפסיקות את מרוץ החיים ביום ראשון , ויש כאלו שבהן יש שני ימי מנוחה – שבת וראשון . אך הרעיון שצריך להבדיל יום אחד בשבוע משאר הימים , ולהקדיש אותו למילוי המצברים , נקלט כמעט בכל החברות והתרבויות , וכיום כמעט בכל מקום בעולם ישנו יום שביעי שבו לוקחים פסק זמן , ומקובל שלא עובדים בו . עולם ללא מנוחה דמיינו לכם עולם אחר , שבו עובדים כל הזמן . ללא הפסקה . מהבוקר עד הלילה . על פי המדרש שנלמד , זה היה העולם שהכירו בני ישראל לפני שמשה החל להנהיגם , ומשה היה מי שהפך את יום השבת ליום מנוחה . מהו מדרש ? במדרש מפרשים פסוק מהמקרא על מנת להבין אותו טוב יותר , או בכדי להשתמש בפרשנות לצורך העלאת טענה מסוימת . במדרש שלפנינו מפרשים את הפסוק מספר שמות , , 'ב י"א : " ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם" הפרשנות שנתנה לכך בשמות רבה , פרשה , 'א סימן כ"ח היא : '" וירא בסבלותם' - ראה שאין להם מנוחה . הלך ואמר לפרעה מי שיש לו עבד אם אינו נח יום אחד בשבוע הוא מת , ואלו עבדיך אם אין אתה מניח להם יום אחד בשבוע הם מתים . אמר לו : 'לך ועשה להן כמו . 'שתאמר הלך משה ותיקן להם את יום השבת לנוח " . שאלות מנחות : . 1 כיצד מפרשים בשמות רבה את האמירה שמשה ראה את סבלם של בני ישראל ? . 2 ממה הם סבלו ? מדוע מציאות חייהם גרמה להם לסבול ? . 3 מה היה הטיעון של משה בפני פרעה שבני ישראל זקוקים ליום מנוחה בשבוע ?

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר