עמוד:ב29

שאלות מנחות : ברכות ! קיבלתם את הטקסט הקשה ביותר , אבל אל דאגה , אתם תצליחו להבין אותו ! התמקדו בפסקאות המסומנות במספרים , אבל לפני כן , קיראו לפחות פעם אחת את כל השיר , גם אם לא כל המילים מובנות לכם . . 1 בשיר השירים , אחד הספרים היפים בתנ"ך , מקובל להתייחס לדוד כאל אלוהים ולאישה לה הוא שר , כעם ישראל . רבי שלמה אלקבץ בחר להשתמש ברעיון של דוד וכלה , אבל שינה את הנמשל . מי הוא הדוד בפיוט ומיהי הכלה ? ( רמז : אם מתייחסים לאלוהים בפיוט , הוא לא יכול להיות הדוד ) . 2 מס' : 1 למה הכוונה בביטוי "שמור וזכור בדיבור ? "אחד איפה נאמר שבני ישראל צריכים לשמור ולזכור את השבת ? למה צריך גם לשמור וגם לזכור ? . 3 בקטע מס' : 2 הפיוט כולו מורכב מפסוקים שהפייטן מצטט מהם או מתייחס אליהם . השורה "התעוררי" מתייחסת לפסוק מספר ישעיהו , נ"א , י"ז : "התעוררי התעוררי קומי . "ירושלים גם אלקבץ פונה לעם ישראל ( שמיוצג על ידי העיר ירושלים ) וקורא לו להתעורר – להתעורר ממה ? ולכבוד מה ? . 4 בקטע מס' : 3 פירוש המילה "לשסות" הוא לגרום למישהו לתקוף . כלומר , מי שתקף את ירושלים ואת עם ישראל יותקף בעצמו ויוכנע . ומי שניסה לגרום לנזק ( המבלעים ) יורחק . השאלה היא : על פי הפיוט , מה יקרה אחרי שהאויבים של עם ישראל יוכנעו ? . 5 בקטע מס' : 4 בסוף הפיוט , אחרי החורבן ואחרי הגאולה , סוף סוף הדוד והכלה יכולים להינשא . למה מדמים את הקשר בין עם ישראל לשבת לקשר שבין חתן לכלה ? מה הקשר שבין קדושת השבת לקדושת הנישואים ? . 6 האם הדימוי של חתן וכלה נראה לכם כדימוי מוצלח ? האם אתם יכולים לחשוב על דימויים אחרים לקשר שבין העם היהודי לשבת ? . 7 הפיוט נכתב לפני למעלה 400-מ שנה , בתקופה שבה עם ישראל היה מפוזר בארצות שונות , ולא הייתה קיימת מדינה יהודית שבירתה ירושלים . האם חזון הגאולה שמופיע בפיוט זה מתאים למציאות הישראלית כפי שאנחנו מכירים אותה ? רבי שלמה בן רבי משה הלוי אלקבץ ( 1505-1584 ) היה מקובל ופייטן צפתי . אלקבץ היה בן למשפחה של מגורשי ספרד , והתעניין במיוחד בתורת הנסתר ביהדות . הפיוט "לך דודי" שכתב , הוכנס לכל סידורי התפילה , והולחן לאורך השנים בלחנים רבים .

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר