עמוד:ב21

נקודה למחשבה : למה דווקא ההתנהגות המוסרית הבסיסית , היא זו שבכוחה להביא את האדם למעלת קדוש ? קדושה לשם שמיים פרופ' ישעיהו ליבוביץ' מסביר שהקדושה אינה קיימת בכל דבר הקשור בעם היהודי ( בניגוד לחלק מן הפרשנים הסבורים כך , דוגמת הרב קוק , ( אלא רק אם העשייה נעשית לשם שמיים : " בדבריו האחרונים האלה מתכוון ר' מאיר- שימחה להגיד , שאין קדושה מוקנית למשהו מלמעלה , אלא היא נרכשת בחתירתו של האדם מלמטה למעלה , בהתכוונו לשם-שמים ולא לשם הנאתו האישית או הקיבוצית [ הכללית , [ המאטריאלית [ החומרית ] או הנפשית ... משה שיבר את הלוחות כשראה שדברי הקדושה עשויים היו להתחלל בידי אלה המקדשים את העגל ... עיקרה של האמונה באלוהים הוא , לא להאמין בדבר שאינו אלוהי , לא לקדש מה שנובע מצרכים , אינטרסים , מגמות , אידיאלים וחזונות של האדם , גם אם מבחינה אנושית אלה הם דברים נעלים , וכשדברים אלה נעשים מקודשים יש לשבור אותם " . מתוך "אתר ליבוביץ , "' פורסם במקור ב"פוליטיקה" בשנת . 1991 הרב פרופ' ישעיהו ליבוביץ ( 1903-1994 ) נולד בריגה , היה מדען , איש רוח , הוגה דעות ומבקר חריף של החברה הישראלית , ועבד כפרופ' באוניברסיטה העברית . ליבוביץ סבר כי היהדות היא בעיקרה קבלת עול תורה ומצוות ולא די באמונה , וגרס כי יש להפריד בין הדת היהודית למדינה היהודית . נקודה למחשבה : האם אתם מסכימים עם דעתו של לייבוביץ' שיש אנשים שהופכים דברים לקדושים מתוך אינטרסים ? איך ניתן להבחין בין מה שנעשה לשם שמיים ומה שנעשה מתוך מחשבה על רווח אישי ?

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר