עמוד:ב20

קדוש , קדושה , קידוש ביחידה הקודמת עסקנו בחשיבות חלוקת הזמן , וייחודה של השבת משאר ימי השבוע . ביחידה זו , נשאל את עצמנו קודם כל – מהי קדושה ? נלמד את המקור המקראי לקדושת השבת , ולסיום נלמד טקסטים שונים שכל אחד מהם מתאר קדושת שבת אחרת . מהי קדושה ? קדושה כהיבדלות כאשר בוחנים את המקורות התנ"כיים , נראה שקדושה נקשרת בהיבדלות : " כי עם קדוש אתה לה' אלהיך ובך בחר ה' להיות לו לעם סגלה מכל העמים אשר על פני . "האדמה ( דברים , י"ד , ( 'ב נקודה למחשבה : שימו לב לקשר שבין הגדרת עם ישראל כעם קדוש להיותו עם סגולה – מה זה אומר ? האם עם ישראל הוא במהותו עם מיוחד , או שעל ידי התאמצותו להיות קדוש ונבדל הוא הופך לעם סגולה ? ברוב המקורות שבארון הספרים היהודי , מקובל לכרוך את הקדושה בהיבדלות , פרשנים שונים הציעו גישות שונות למשמעות ההיבדלות הזו . קדושה יום-יומית ברוב המקורות שבארון הספרים היהודי , מקובל לכרוך את הקדושה בהיבדלות , ואולם , הרב יהודה עמיטל מוצא שהקדושה אינה מתקיימת רק באירועים חד פעמיים , אלא ביומיום : למרות שהמילה 'קדושה' נפוצה היום מאד בתרבות , נדמה שההבנה של התורה במילה זו שונה מאשר ההבנה המקובלת היום בציבור . היום , כאשר מדברים על , 'קדושים' מתכוונים לעושי מופתים , מקובלים ; אנשים הנמצאים בספירות עליונות ומנותקים מהעולם ומהוויותיו . לעומת זאת , כאשר התורה מגדירה מהי קדושה , היא מתייחסת לדבר שונה לגמרי : " איש אמו ואביו תיראו ואת שבתתי תשמרו" ( ויקרא י"ט , ;( 'ג "לא תגנבו ולא תכחשו ולא תשקרו איש בעמיתו" ( ויקרא י"ט , י"א ;( " לא תעשק את רעך ולא תגזל לא תלין פעלת שכיר אתך עד בקר" ( ויקרא י"א , י"ג ;( " לא תעשו עול במשפט לא תשא פני דל ולא תהדר פני גדול בצדק תשפט עמיתך" ( ויקרא י"א , ט"ו ;( " לא תקם ולא תטר את בני עמך ואהבת לרעך כמוך" ( ויקרא י"ט , י"ח ... ( התורה מדגישה , שאין הבדל בין מצוות שמירה על השבת , שטעמה עליון והיא מכוונת את האדם למנוחה ממלאכתו ועבודתו , ובין כיבוד אב ואם , הנובעת מחוש מוסרי טבעי של האדם . שתי המצוות מביאות את האדם לקדושה . מה שמביא את האדם לקדושה אינו תלוי רק במעשים עליונים וגבוהים , אלא גם בהקפדה על המצוות הפשוטות שבין אדם לחברו : איסור גניבה , איסור שקר , איסור שנאה . זו הקדושה האמיתית – החיבור לעולם וההתנהגות המוסרית הבסיסית שבין אדם לחברו , ולא פרישות ועיסוק בעליונים . מתוך שיחה לפרשת 'אמור' בבית המקדש הוירטואלי שליד ישיבת הר עציון הרב יהודה עמיטל ( 1924-2010 ) נולד ברומניה , עמד בראש ישיבת הר עציון שבגוש עציון , ייסד את מפלגת "מימד" ושימש כשר ללא תיק בשנת . 1995

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר