עמוד:ב17

שבת בדגניה גם הזמן , זה החומר הניגר , מלא רעיונות , אידיאות פורחות ומחשבות נעלות . דורות על דורות הם תוססים בו ללא גילויים מיוחדים . והזמן חולף הולך לו ללא הפוגות , אינו נעצר אף לרגע קט ... אין שום דבר בולט בו מלבד לילה ויום , אביב וסתיו , קיץ וחורף , סופה וברקים , שמש ירח וכוכבים ועוד . גוש אחד אפור וארוך המשתרע עד אין סוף . יום אחד דומה למשנהו , לילה בא והולך , מופיע ונעלם , מתנודד וצולל לתהום נשיה . ופתאום הופיע האמן , בכוח אותה דחיפה פנימית מבורכת שלח ידו לתוך גוש הזמן , עקר מתוכו חלק אחד , העמידו לבדו וקרא לו בשם : . 'שבת' יהושע מנוח , שדמות , גליון כ"ב , תשכ"ז , עמ' 14 דגניה היא הקיבוץ הראשון שהוקם בארץ ישראל , בשנת . 1910 הקיבוץ נמצא בקצה הדרומי של הכנרת , סמוך לטבריה . מקור השם "דגניה" בחמשת מיני הדגנים הגדלים בישראל . . 1 מדוע מחלקים את הזמן ? . 2 למה לא לחיות מיום ליום מבלי לקבוע נקודות לציון ולעצירה ? . 3 למה בועז בנאי חש ש"כל השבוע מרגיש כמו שבת " ? 4 . מדוע יהושע מנוח מגדיר את השבת כחלק שנעקר מגוש הזמן האפרורי ? . 5 באיזה שבוע הייתם מעדיפים לחיות – שבוע שבו כל הימים דומים אחד לשני או שבוע שיש בו יום אחד שונה ? . 6 תנו דוגמאות לקטעי זמן שאותם אנחנו מציינים באופן מיוחד ( למשל - יום הולדת , חגים . ( 'וכו . 7 לשם מה אנחנו מציינים אירועים ומשייכים אותם לזמן מסוים , ומדוע אנחנו חוזרים ומציינים אותם באותו הזמן שוב ושוב ? . 8 למה מקיימים טקסים סביב הזמן שבו מציינים את האירועים ? ( למשל - חגיגת יום הולדת , ליל סדר וכדומה . ( השבת בסלוניקי ( יוון ) התכונה לקראת השבת הקרבה החלה עוד ביום חמישי של השבוע ( ולעיתים קרובות עוד קודם לכן . ( ביום זה התחילו בבית עבודות ניקיון מקיפות ויסודיות יותר מן הרגיל , שנמשכו עד לשעות המאוחרות של הערב , ולפעמים גם ביום המחרת . עיקר עיסוקה של אימי בשעות שלפני הצהריים של יום השישי , בצד הליטוש האחרון של הבית , היה בישול המאכלים לשבת : ה"פסטל" , "הבורקאס"ו השעועית הירוקה בקיץ ו"הפיז'ונס" ( שעועית לבנה ) בחורף . את זו האחרונה בישלו בתוך תערובת של בצל מטוגן ומיץ עגבניות , בתוספת של בשר ושל חתיכות שומן . ( משה העליון , ילדותי ובחרותי בסלוניקי )

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר