עמוד:א19

" טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם . כי אם יפלו , האחד יקים את חברו ואילו האחד שיפול ואין שני להקימו . גם אם ישכבו שנים וחם להם , ולאחד , איך יחם !? ואם יתקפו האחד , השנים יעמדו נגדו והחוט המשלש לא במהרה ינתק " . קהלת , פרק ד , פסוקים ט - יב ריקמה אנושית אחת / מוטי המר כשאמות - משהו ממני ימות בך . כשתמות - משהו ממך בי ימות איתך . כי כולנו , כן כולנו , כולנו ריקמה אנושית אחת חיה , ואם אחד מאיתנו הולך מעימנו - משהו מת בנו , ומשהו נשאר איתו . * את השיר במלואו תוכלו לשמוע ברשת . 1 מהו המסר המשותף לכל הקטעים שקראתם ? . 2 רבים מהקטעים משתמשים בדימויים בכדי לתאר את מקומו של היחיד בתוך הקבוצה – אתרו כמה שיותר דימויים . מהו הדימוי ההולם ביותר בעיניכם ? . 3 עיינו שוב במדרש אליהו רבה . מדוע יש דגש על שמירת הייחודיות של הפרט גם כשהוא נמצא בקבוצה ? מה עלול לקרות לקבוצה שמבטלת את השונה והייחוד שבכל יחיד ? . 4 מה מספקת הקבוצה ליחיד ? נסו למצוא כמה שיותר תוצאות הנובעות מהתחברות היחידים לכדי קבוצה . ערבות הדדית - . 1 הסבירו את הביטוי . חשבו על המילים ערב וערבות . . 2 מהו הקשר בין ערבות למעורבות ? . 3 קראו את הקטע הבא : " ריטואלים ) rituals ( וטקסים מהווים את אחד המקומות בהם הקבוצה יכולה לבסס ולהנכיח את תרבותה ואת המערכת החברתית והערכית שלה . היות וכך , יש צורך בעקרון החזרה הקבועה שיטמיע , בזמן הפולחן , מבנים וערכים אלו : המשתתפים המכירים היטב את המילים , התנועות והסמלים מאפשרים למצטרפים החדשים לרכוש את "שפת" הריטואל , להפנים את ערכי הקבוצה ולקחת חלק במערכת החברתית . "שלה מבית מדרש לבית תפילה , התפתחויות תרבותיות-דתיות במרחב החילוני בישראל , נעמה אזולאי ואפרים תבורי . . 4 מה הקשר של ערבות ומעורבות לתפילה בציבור ? . 5 מה תעדיפו תפילה יחיד או תפילה בציבור ? הסבירו עמדתכם . . 6 אילו אתם הייתם מנחים תפילה באיזו דרך הייתם בוחרים ? חשבו : האם יש חשיבות לסוג התפילה ולעת בה אומרים אותה ?

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר