עמוד:א14

בתרבות עם ישראל התפילה הפכה מתפילה ספונטאנית לתפילה ממוסדת , כלומר , כזו הנסמכת על טקסטים קבועים הנאמרים במועדים קבועים . קראו את הטקסטים המצורפים וענו : בתקופת בית המקדש השני , בין המאה 6-ה לפני הספירה למאה 1-ה לספירה , נוכחה ההנהגה הדתית לדעת כי כדי ליצור אמונה איתנה והקפדה על שמירת המצוות לא די בעלייה לרגל לבית המקדש שלוש פעמים בשנה . לכן היא יצרה דרכים חדשות לעבוד את האלוהים . דרכים אלה לעבודת האל קוימו במקומות התכנסות שהוקמו במיוחד לצורך זה בכל יישוב , והן הפכו לחלק מחיי היום-יום . במקומות האלה נאמרו ברכות ונישאו תפילות באותם המועדים שבהם הוקרבו הקורבנות במרכז הפולחני שבבית המקדש אשר בירושלים . בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש השני ) המאה 2-ה לספירה לפני 1800-כ שנה , ) משבוטלה מצוות העלייה לרגל והופסקה הקרבת הקורבנות , הפכה התפילה למרכז עבודת האלוהים ביהדות . ההנהגה הדתית שהתגבשה לאחר שחרב בית המקדש חיברה נוסח מחייב של תפילה בשם "תפילת , "העמידה וקבעה שיש לאומרו שלוש פעמים ביום . התפילה נישאת בציבור , במסגרת מניין ולכן היא מנוסחת בלשון רבים . למרות התפזרות היהודים בעולם מאז המאה 2-ה לספירה , נשמר הדמיון בין הקהילות בסדר התפילות , במספרן , בזמניהן ובתוכנן . בכל קהילה נוספו לנוסח זה פיוטים , כלומר שירי הודיה ושבח לאל , ביוזמתם של שליחי הציבור . מתוך אתר מט"ח : התפתחות התפילה : מתפילה ספונטאנית לתפילה ממוסדת מחברים : דבורה אמיר ד”ר דפנה מוסקוביץ , צאלח סואעד לצורך קיומה של עבודת האלוהים בגלות , בהיעדר המקדש - שניתן להקימו רק בירושלים , בשבת העם חופשי על אדמתו - נוסד בית הכנסת הקהילתי והוגדר כ"מקדש . "מעט עבודת הקורבנות , המנחות והתרומות הוחלפה בתפילה ובלימוד התורה לשמה . אליעזר שבייד , סידור התפילה , שירה פילוסופיה ומסתורין . פרק א ‘ . 1 מה היה תפקידן של התפילות בתקופת בית המקדש השני ואילך ? . 2 האם ההחלטה להמשיך לקיים את התפילה , למרות שבית המקדש חרב , נכונה בעיניכם ? . 3 האם לדעתכם , מיסוד התפילה פגע או תרם , לקיום התפילה הספונטנית ? . 4 מה השינוי שחל בביטוי “ עבודת האלוהים” מתקופת בית המקדש לימינו ? . 5 האם תיתכן תפילה ללא אמונה באל ? הביטוי "ובא לציון גואל" לקוח מישעיהו , נ"ט , פסוק , 'כ ומופיע בתפילת מנחה של שבת : "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב"

עמותת חינוך ישראלי ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר