עמוד:27

פרין : 4 הצגות"ה 1 געל' הת"ם הפרק הזה משלב נושא שכביכול אינו גאוגרפי . אך יש לזכור שהנוף הטבעי של הצמחייה ובעלי ההיים הוא אחת התופעות הנראות במרחכ , משפיעות עליו ומושפעות ממנך , ועל כן יש הצדקה להכלילם בספר . זאת ועוד , הצמחים ובעיקר כעלי החיים הם נושאים חביבים על התלמידים , ואף זאת סיבה חשובה להכללתם בספר . בפירוט הצמחים ובעלי החיים בפרק אין בכוונתנו להעמיס שמותיהם של מיני צמחים ובעלי חיים , וכמובן , אין צורך לשנן אותם . כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים למערכת הגומלין המעניינת כין תנאי השטח ותנאי האקלים לבין הצמחים ובעלי החיים . המאפיין הבולט ביותר של האקלים הים תיכוני הוא קיץ ארוך ויבש , ואילו המאפיין הבולט ביותר של האקלים המדברי והמדברי למחצה הוא המחסור הכולל במים . כפרק תמצאו הסברים על כמה דרכים שבהן צמחים ובעלי חיים מותאמים לתנאי אקלים אלה . כאן כדאי להדגיש כי כשמדובר בהתאמה , אין זה נכון להשתמש במונחים של האנשה ; צמחים אינם "מתאימים את עצמם " או "מצליחים" אך "משתדלים ' - תהליכים מורכבים וממושכים גורמים בסופו של דבר לצמח להיות מותאם לתנאים שבהם הוא מתקיים , אבל הוא אינו " עושה " לשם כך דבר לנדידת הציפורים יש משקל כתיאור המיקום הגאוגרפי של הים התיכון בכלל , ושל ישראל כפרט . נדידת הציפורים מצפון דרומה , לאפריקה ובחזרה , מחייבת מעבר מעל לאזור הים התיכון , כהיותו חיבור בץ 3 היבשות . בגלל מיקומה הנארגרפי , ישראל משמשת ארץ מעבר נוחה לחלק גדול מאוד מן הציפורים הנודדות . כיצד' ישראל נמצאת כ " מסדוון גאוגרפי " צר שהציפורים יכולות למצוא בו מקומות למנוחה ולמציאת fSffl ממערב לישראל נמצא הים , שבחצייתו הציפורים צריכות לעכור בדרך ימית ארוכה מדי כנדידתן , וממזרח לישראל נמצא המדבר , וכמדבר אין די מים ומזון למסע שכזה . מעבר לעובדה שישראל היא גן ערן לצפרים והיא נחשבת לאחד המקומות המרתקים בעולם לצפייה במינים רבים של ציפורים בתור תופעה מרהיבת עין ( כחצי מיליארד ציפורים חולפות פעמיים בשנה מעל ראשינו - [! הרי זו הזדמנות להביט במפה ולראות מאין הן עפות ולאן ולמה . וזו אולי ההזדמנות גם לגרום לתלמידים להרים עיניים מן המחשב ומן הטלוויזיה ולשאת אותן לשמים ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר