עמוד:22

הערות והארות לפרקי הספר < WM ה'כחח , מפגש ההיכרות מציב מבט כללי על אזור הים התיכון . אחד הנושאים החשוכים הקשורים להיכרות עם אזור זה הוא הפן ההיסטורי , שכן בים התיכון . המכינה "ערש התרבות /' פרחו התרבויות העתיקות שמהן צמחה התרמת המערבית , כאזור זה התפתחו כנר בימי קדם עטים כמו היוונים , הרומאים והביזנטים , אשר יצרו תרבויות שהשפיעו על העולם כולו , מזמנם ועד עצם היום הזה . כאזור הזה אף החלה האמונה באל אחד . כאן נולדו והתפתחו היהדות והנצרות , ומכאן התפשטה הדת המוסלמית אשר הביעה מחצי האי ערב . העובדה כי התרבויות האלה צמחו באזור הים התיכון ונפוצו ככל העולם העתיק התאפשרה הודות לים התיכון עצמו . שכין התושבים שחיו סביבו התנהלה תנועה בלתי פוסקת של אנשים , מנהגים , אמונות , אופכות וסגנונות . מטבע הדברים לא הרחבנו כנושאים היסטוריים בספר זה , שהוא כזכור ספר גאוגרפיה , אבל בכיתה כדאי להזכירם . םפנש ההיכרות בס מצע באופן כללי את העובדה שיהד עם המשותף למדינות האזור קיימים ביניהן גס הבדלים היוצרים בקרבן שתי קבוצות : קבוצת המדינות שמצפון לים התיכון י מדינות אירופה . שהן מדינות מפותחות ורוב תושביהן נוצרים , וקבוצת המדינות שמדרום וממזרח לים - מדינות אפריקה ואסיה , שהן מדינות מתפתחות שרוב תושביהן םוסלמיס ( להוציא כמה מדינות יוצאות דופן , כמו אלבניה בצפון וישראל במזרח . ( העחת . לפעילהת . לפעילויות 3 , 2 בעמוד 10 שתי הפעילויות מחייבות עיון במפה המדינית של המדינות המקיפות את הים התיכון . אפשר ואף ורצוי לתלות ככיתה מפת קיר גדולה של מדינות הים התיכון , ולעבוד על הפעילויות במליאת הכיתה , בעזרתן יתמצאו התלמידים במיקומן של המדינות השונות מבחינת רוחות השמים . היבשות וכדומה . כנוסף , באמצעות המפה כדאי לתרבל את שמות המדינות וערי הבירה שלהן , ואת שמותיהם של הנהרות הבדולים , היכרות טובה עם מפת האזור תיתן כסיס איתן ללימוד הנושאים השונים . לפעילות a בעמוד 10 הפעילות מפנה את התלמידים לטבלת הנתונים החשוכה שבעטה . 196 הנתונים אודות מדינות הים התיכון , המרוכזים בטבלה זאת , מאפשרים סקירה וניתוח של רמת הפיתוח כמדינות השונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר