עמוד:20

הנה כמה דוגמאות : כפי שציינו כהקדמה לספר , וכפי שהזכרנו בסופו של כל פרק מפרקי המבואות , כדאי להציג בפיכה מסוימת בכיתה חומרים ויזואליים שתים אודות הנושאים השונים הקשורים לאזור הים התיכון . כמו כן מתבקשים התלמידים לסכם את הלמידה שלהם אודות המדינות השונות נהכנת נושא מסוים ובהצבתו כאמצעים שונים ; מפה , דגם , מצבת , מחזה וכדומה . ככל אלה יש יכולת ביטוי ליצירתיות של התלמידים וליכולת שלהם לעבד מידע בצורות מנוונות . נוסף לכך המלצנו , הן כהקדמה והן בפרקים עצמם , ליצור משחק חידות , מעין משחק טריוויה , שפריטיו ייאספו במשך הלמידה . גם ליכולת לנסח שאלה 4-ו מסיחים כתשוכות אפשריות , יש אפשרות ליכולת ביטוי יצירתית ולדרך נוספת לעיכוד החומר . חידון זה יכול להוות חלק מסיכום הלמידה , כדרך נוספת , משעשעת ותחרותית , לעיבוד החומר , הן לתלמידים המכינים את החידון והן לאלה המשיבים עליו . כתוך הפרקים שולבו פעילויות יצירתיות נוספות , לדוגמה : המלצה לתיירים על אתרים שונים במדינות השונות , או פעילות כמו פעילות 2 בעמוד II "אילו פגשתם ילד המתגורר באחת מן המדינות סביב הים התיכון - אילו שאלות הייתם רוצים לשאול אותו על הנופים של ארצו ועל חופיה " ? פעילות 1 כעמוד ; 84 "הכינו מסע פרסום לעידוד השמירה על החופים בישראל . הכינו כרזות , סיסמאות , סטיקרים , פרסומות וכדומה . אפשר להפנות אותם לאנשים פרטיים , למשפחות מטיילות , לעיריות , למפעלים וכדומה " . M מ 90 ר D'D-TiiLyri לפעילות . רוב הפעילויות מתאימות לעבודה עצמית , אך מצאנו לנכון לשלכ פעילויות רכות שמומלץ לבצען בקבוצה או במליאת הכיתה . בפעילויות הקבוצתיות , שיתוף הפעולה כין חברי הקבוצה יכול לתרום ליצירת תוצר משותף טוב יותר , ולבניית הידע של כל יחיד כקבוצה . תפיסות חדישות כחינוך מדגישות את התהליך הכין-אישי בלמידה - תהליך שבו הפרט מפיק משיתוף הפעולה משמעויות שהוא יכול להגיע אליהן רק בדרך של משא ומתו בין-אישי . swb'wr \ yyf t 5 יש פעילויות מוגבלות בה > קפן , הדורשות זמן ביצוע מצומצם , ויש פעילויות אחרות , מקיפות יותר , שלביצוען נדרש זמן רב . מרבית הפעילויות המשלבות דיון כקבוצה דורשות זמן עבודה ממושך יחסית , גם הפעילויות היצירתיות הן רחכות-היקף ומכלילות . הפעילויות האלה מחייבות את הלומד לסרוק את המידע על הנושא ולהכין תהליכים רבים הקשורים אליו , כדי לבנות את התמונה המלאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר