עמוד:38

להרחבת העניין פרשת רופאיזן ( האח דניאל ) מדגימה את הקושי שיצר ניסוחו של חו ק השבות . אוסוולד רופאיזן נולד ב 1922 - בפולין להורים יהודים . הוא התחנך כיהודי ובנעוריו היה פעיל בתנועת נוער ציונית . בתקופת מלחמת העולם השנייה הוא פעל להצלת יהודים רבים והצליח להימלט כמה פעמים מציפורני המשטר הנאצי . בשנת , 1942 בהיותו במנזר שבו מצא מקלט , התנצר . בשנת 1945 היה לכומר ונמנה עם מסדר הנזירים הכרמליתי . בזמן מלחמת העצמאות ביקש העברה לארץ ישראל , ובשנת 1958 נענתה בקשתו בחיוב והוא הועבר למנזר הכרמליתים בישראל . בפנייתו לשלטונות פולין בבקשת ההעברה לארץ הדגיש רופאיזן שלמרות היותו נוצרי , מבחינת הכרתו הפנימית הוא רואה עצמו כיהודי-לאומי הקשור לעם היהודי . תעודת המסע שקיבל מן השלטונות הפולניים הייתה מן הסוג הניתן ליהודים העוזבים את פולין לצמיתות ועולים לישראל . אך שר הפנים של מדינת ישראל דחה את בקשתו לקבל תעודת עולה ולהירשם בתעודת הזהות כיהודי . השאלה שעמדה לפני בית המשפט הייתה : האם המונח " יהודי " בחוק השבות כולל גם יהודי שהמיר את דתו והוטבל לנצרות ולמרות זאת רואה עצמו כיהודי ומרגיש יהודי ? בג " ץ דחה את העתירה וקבע כי רופאיזן אינו יכול להיחשב כעולה לפי חוק השבות , ובתעודת הזהות שלו לא נכתב דבר במשבצת הלאום . רוב שופטי בית המשפט הגבוה לצדק סברו כי יהודי שהמיר את דתו אינו יכול להיחשב ליהודי במובן המקובל על העם , גם אם הוא מצהיר בתום לב על השתייכותו לעם היהודי , וגם אם הוא יהודי על פי ההלכה נולד" ) לאם יהודייה . ( "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר