עמוד:23

פעילות , 9 עמוד 13 בחוברת זהו הסקר הראשון שהתלמידים מתבקשים לבצע ( אחריו יהיו עוד . ( כדאי לעסוק בחשיבותו של הסקר ככלי לאיסוף מידע ולהסקת מסקנות . אפשר להתחיל את הסקר בעבודה קבוצתית ולסיימו במליאת הכיתה , אז להסביר את החשיבות של מספר המשתתפים בסקר לאמינותו של הסקר . פעילות , 10 עמוד 14 בחוברת המטרה היא לתת לילדים להתנסות באופן פעיל באי -הבהירות של ההבחנה בין יישוב כפרי לבין יישוב עירוני . בעבר ה הבחנה הזו הייתה ברורה , אבל כיום היטשטשו ההבדלים בין סוגי היישובים . לדוגמה , ביישובים כפריים רק מעט מהתושבים עוסקים בחקלאות , ואילו בערים יש שכונות שנראות כמו כפרים . פעילות , 12 עמוד 16 בחוברת ירושלים בירת ישראל תילמד כמה וכמה פעמים בשנים הבאות , וכל פעם מנקודת מבט אחרת . כאן כדאי למ קד את העיסוק בירושלים בהיותה עיר הבירה של ישראל מאז ימיו של דוד המלך ולברר יחדיו את המשמעות של עיר בירה במדינה . לעיר בירה , כמעט בכל מקום בעולם , יש תקציב פיתוח מיוחד , מאחר שהיא משמשת כ " עיר ניהול " של המדינה , והניהול הזה מצריך השקעה בתחומים שונים ( הקמת מבנים , כבישים וכדומה . ( בנוסף לזה , העיר היא " חלון " למדינה , יש לה תפקיד ייצוגי , ולכן היא זקוקה למשאבים עבור אירועים וטקסים ממלכתיים , פיתוח תיירות , וכדומה . פעילות , 14 עמוד 18 בחוברת חשוב !!!! מטרת ההצגה של היישובים לסוגיהם היא שהתלמידים יזהו מבין כל היישובים את סוג היישוב שלהם . העיסוק המסודר בסוגי היישובים בארץ יתרחש בכיתות ה-ו . פעילות , 17 עמוד 21 בחוברת את נושא ה " ערבוב " בין סוגי אזורים שונים ביישוב כדאי לפתח בשיחה בכיתה , ואין ספק שהילדים יזהו אזורים שמתערבבים כיוון שהתופעה הזאת הולכת ומתרחבת . דוגמה נפוצה היא הערבוב בין אזורי בילוי לאזורי תעשייה , והסיבה לכך ברורה – בשעות הערב , זמן הבילויים , מפעלי התעשייה ריקים , ובשעות היום , זמן העבודה אזורי הבילויים ריקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר