עמוד:22

הערות והארות לפעילויות בחוברת המושג אזור מקבל בפרק זה משמעויות אחדות . בעמ ' 6 מדובר על כך שאזור הוא חלק משטח של מדינה , וכן שיש אזורי חיוג , ובעמ , 16 ' מדובר על אזורים בתוך כל יישוב . פעילות , 5 עמוד 9 בחוברת כמעט לכל יישוב יש מפה . מומלץ לקבל או לרכוש מהרשות המקומית מפת יישוב לכל תלמיד . מטרת המשימות היא ללמוד להיעזר ברשת הקווים שלאורך ולרוחב המפה כדי לאתר מקומות . התלמידים מתבקשים לאתר מקומות ביישוב שלהם ולתאר מסלול הליכה . התיאור צריך להיות עשיר בפרטים , כך שגם מי שאינו מכיר את היישוב יוכל ללכת בעזרתו במסלול . פעילות , 6 עמוד ים 11 – 10 בחוברת אפשר להציע לתלמידים ( כדאי בעבודה קבוצתית ) למצוא במפה של ישראל שמות של יישובים שמתחרזים , בדומה למה שעשתה נעמי שמר . אפשר להכין " קיר טיולים " – התלמידים ידביקו דפי מידע על יישובים שונים שבהם ביקרו . כדי להעשיר את היישובים שהתלמידים מכירים ברחבי המדינה אפשר לשחק משחקים שונים . למשל : המורה או תלמיד משרטטים קווים על פי מספר האותיות בשם היישוב . כל קבוצה מנחשת בתורה אות , הקבוצה הראשונה שמזהה את שם היישוב מנצחת . יכולתם להבין סמלים ויכולתם להתמצא במפה עירונית בעזרת רשת המשבצות ) . עוד על הקניית מיומנויות מפה בגיל צעיר תוכלו לקרוא במדריך למורה המלווה את הספר " מפות מגלות עולם . (" בתחילת הפרק הראשון התלמידים נפגשים עם המרחב הגדול – המדינה , המולדת , ובהמשך הפרק ההתמקדות היא ביישוב שהם מתגוררים בו . תלמידים שמסיימים כי תה ד צריכים להיות מסוגלים לסמן לפחות 10 יישובים במפה אילמת של מדינת ישראל , ולסמן כמה רחובות ראשיים , אזורים שונים בתוך היישוב ומבני ציבור מרכזיים במפה אילמת של היישוב שלהם . גם זה רעיון ... כדאי לתלות בכיתה מפת קיר של ישראל ולערוך פעילויות במליאת הכיתה שהמפה במרכזן – איתור יישובים שונים , תיאור המקום שבו הם שוכנים , בלבול אותיות של יישובים – מציאת שמם הנכון ואיתורם במפה . אם תדביקו את המפה על ספוג או על חומר רך אחר תוכלו לנעוץ בה דגלונים עם שמות היישובים . אפשר לתלות מסביב למפה תמונות של יישובים שלומדים עליהם ולהעביר חוט מן התמונה למקום היישוב של המפה . אפשר להשתמש במפה כמקור לחידות . למשל כל קבוצה בתורה מכינה חידה , למשל : יישוב כפרי ליד הכינרת שמפירותיו אכל רבי עקיבא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר