עמוד:21

המלצות להוראה- למידה של הפרק אחת המטרות המרכזיות של הפרק הזה היא שהתלמיד יכיר את המרחב שהוא חי בו . כפי שתוכנית הלימודים החדשה מציינת : " יכירו את סביבתם כדי שיוכלו להתמצא ולהשתלב , לתפקד בה על פי צורכיהם , וליטול בה חלק פעיל תוך נכונות לתרום לקידומה " ( תוכנית הלימודים , עמוד . ( 21 המפה היא כלי מרכזי שבאמצעותו התלמידים לומדים להכיר את המרחב . תלמידים בכיתה ד כבר מודעים במידה מסוימת לשפה של המפה . המיומנויות שהודגשו בכיתה ג היו קריאת סמלים ואבחנה בין ימין לשמאל . בכיתה ד מתחזקת יכולתם של התלמידים להתמצא במרחב בעזרת מפה : הם יכולים להתמצא בכיוונים על פי ארבע רוחות שמים , יכולתם לאמוד ולמדוד מרחקים גדלה , וכך גם פרק ראשון : היכרות עם היישובים בישראל תכנים : הפרק עוסק בתפרוסת היישובים באזורי ישראל , במיון היישובים לעירוניים ולכפריים , בסוגי היישובים , בירושלים בירת ישראל , ובאזורים בתוך היישובים . מיומנויות : היכרות והתמצאות במפת ישראל : אזורים ויישובים , שימוש במפת היישוב של התלמיד לשם התמצאות ולשם ניווט , כיוונים במפה ; שימוש במשפחות מילים , ביצוע סקר והסקת מסקנות ממנו , מדרש תמונה . מושגים ( המושגים המודגשים הם העיקריים : ( אזור , נופים טבעיים , רוחות השמיים , מאפיינים , יישוב עירוני , עיר , יישוב כפרי , עיר בירה , יישוב קהילתי , * מושב , * קיבוץ , * גורדי שחקים , מרכז מסחרי , מרכז עסקים , מרכז תרבות ובילוי , מפעל תעשייה , בית מלאכה , תעשיית היי-טק , מערכת תחבורה , נתיבי תחבורה , אמצעי תחבורה , מוסדות ציבור . * הערה חשובה : המושגים המסומנים בכוכבית אינם נדרשים בשלב זה לתלמידים שאינם גרים ביישובים מסוגים אלה . הכוונה היא שבכל יישוב התלמידים יתמקדו בסוג היישוב שלהם ! לעומת זאת ההבחנה בין יישוב כפרי לעירוני חשובה לכולם . המבנה ו ה רצף של הפרקים בספר ובחוברת הפעילויות בחומרי הלימוד 4 פרקים , וכל אחד מהם הוא בין-תחומי . ובכל זאת , בכל פרק בולט במיוחד תחום ידע אחד . כדאי להדגיש שהפרקים הם מודולאריים , ואפשר להחליף את סדר הוראתם . הנושא של אזרחות פעילה מצוי ושזור בכל הפרקים . יש המכנים אותו מעורבות אזרחית , תרומה לקהילה , או התנדבות . לכל אחד מהכינויים האלה משמעות ספציפית שונה במקצת , אבל אין ספק שזאת אחת מ " אבני הדרך " החשובות בתוכנית הלימודים . חומר עזר רב שמותאם לתלמידיכם ( וגם אתם תוכלו להיעזר בו ) תוכלו למצוא ב ספרייה הווירטואלית של מטח . תגיעו אליה בקלות מאתר מטח שכתובתו : http : // www . cet . ac . il

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר