עמוד:18

ע וצרים לרגע זוהי פינה המופיעה פעמים רבות לאורך הספר . במרבית המקומות תפקידה לעורר שיח דבור או להפנות את תשומת הלב למרכיב חשוב בטקסט . כמו כן בחלק מהמקומות יש תרגול של מיומנות מסוימת . בבית הספר יש בדרך כלל מעט הזדמנויות לשכלול צורות השיח הדבור . המקובל הוא דיאלוג בין שאלת המורה לבין תשובה עניינית של התלמיד . דיאלוג זה אינו מספיק לפיתוח השפה הדבורה . מטרת הפינה " עוצרים לרגע " היא ליצור שיח מגוון : הלומדים מוזמנים למונולוג או לדיאלוג של שכנוע , של ספק , של גילוי לב , של הבעת דעה , של צורך בבירור ובחזרה אל הטקסט הכתוב , או ניסוח שאלות עניין או שאלות חקר . גם זה רעיון ... אפשר לגוון את הטכניקות שבעזרתן מנהלים את השיחות והדיונים בכיתה : אפשר שהתלמידים ישוחחו בזוגות או בקבוצות , ויביאו את מסקנותיהם לדיון במליאה . כדאי ללוות דיון בקבוצה ב " צופה " שתפקידו לספר על התהליך וההתנהלות של הדיון בקבוצה . אפשר להשתמש בטכניקת ה " אקווריום " , ובה תלמידים מעטים משוחחים ביניהם והשאר מקשיבים ואסור להם להתערב . בטכניקה הזאת אפשר וכדאי להחליף מדי פעם את המשתתפים המשוחחים . אפשר להשתמש בדרמה יוצרת , כלומר בהבעה של מחשבות והרגשות באמצעים תיאטרליים : באמצעות עצמים , המחזה , אלתורים , תרגילי משחק ותנועה , מוסיקה , פנטומימה , מסכות , תיאטרון בובות וכדומה . פותחים חלון תפקידו של המדור " פותחים חלון " הוא להאיר ולהרחיב עניין בעל חשיבות שהוזכר בטקסט העיוני . לו היה הנושא מורחב בתוך הטקסט העיוני עצמו הוא היה מפריע לרצף ההסבר , ועל כן הוא הוצא ממקומו . העניינים המורחבים במדור " פותחים חלון " הם מסוגים שונים : החל בהרחבת משמעותה של מילה מרכזית , המשך בעיון במקורות מידע שונים , וכלה בהיכרות עם אנשים ומוסדות בעלי עניין וחשיבות . רשימת הקטעים במדור " פותחים חלון " המילה " שוכנים " נזכרת בתנ " ך - עמ ' , 9 היישוב שלכם הוא עירוני או כפרי ? - עמ ' , 11 חוק השבות - עמ ' , 31 ותיקים וחדשים - עמ ' , 35 השפה הערבית והשפה העברית " מתערבבות " - עמ ' , 41 הבדווים - עמ ' , 44 חלוקת תפקידים במשפחת לביא - עמ ' , 50 שמות של יישובים - עמ ' , 56 התלמוד - חלק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר