עמוד:16

הקדמה חשובה ! תוכנית הלימודים החדשה במולדת חברה ואזרחות , כמו קודמתה , שמה במוקד הלימוד של כיתה ד את היישוב של התלמידים . אבל בנקודה זאת טמונים גם ההבדלים העיקריים בין התוכנית הנוכחית לקודמת : התוכנית החדשה מוסיפה ללימוד היישוב תכנים שלא היו קיימים או לא היו מודגשים בתוכנית הקודמת . התוכנית החדשה מבקשת להדגיש את המכנה המשותף לתלמידי ישראל , ולחזק אצל הלומדים את תחושת השייכות למדינה ולעם לצד עיסוק במאפיינים הייחודיים לכל מקום . מהי המסקנה המעשית מההבדלים הללו ? גם לפי התוכנית החדשה יש מקום לחקר היישוב של התלמידים , אבל הוא איננו מספיק על מנת ליישם את עיקרי התוכנית . יש להוסיף לימוד של תוכני ליבה שיהוו את המכנה המשותף לכלל תלמידי ישראל , ורבים מהתכנים הנוספים הם מתחום הדעת של האזרחות . נשאלת שאלה מרכזית : כיצד המורים יכולים להוסיף נושאים כבדי משקל ורחבי היקף וחשיבות לתוכנית ההוראה שלהם , שהייתה גם בעבר עמוסה ? בחומרי הלימוד לחיות יחד בישראל לכיתה ד מצויה התשובה שלנו לשאלה הזאת . אנו מציעים לשלב את לימוד המאפיינים המשותפים לכלל התלמידים בישראל בחקר היישוב של התלמידים . כיצד ? בעזרת ספר הלימוד התלמידים יעסקו בהכללות , באלמנטים המשותפים לתלמידי ישראל . בעזרת חוברת הפעילויות התלמידים יבינו , יפנימו ויישמו את ההכללות . בעזרת הספרון " אני והיישוב שלי " או בעזרת תכניות הוראה ייחודיות וספציפיות שתכינו ( או הכנתם ) בעצמכם , התלמידים יחקרו ויבדקו כיצד נושאי הלימוד באים לביטוי ביישוב שלהם . זהו הרעיון שהנחה אותנו במהלך הפיתוח של חומרי הלימוד לחיות יחד בישראל , ונראה לנו שהרעיון הזה מאפשר לכם " לא לשפוך את התינוק עם המים . " כלומר , לא לזרוק את תוכניות ההוראה שהשתמשתן בהן עד כה , אלא להתאים אותן לתכנית הלימודים החדשה . במהלך הפיתוח של הסדרה , שוחחנו עם מורים ומפתחים שפיתחו תוכניות על יישובים ספציפיים , וגם קראנו בעיון רבות מהתוכניות שפותחו , וברצוננו לציין שחלקן ת וכניות מעולות – חכמות , יצירתיות ועוסקות בעניינים החשובים . ואולם , אי אפשר להמשיך ולהפעילן ככתבן וכלשונן אם רוצים ליישם את עיקריה של תוכנית הלימודים החדשה . לחיות יחד בישראל – לכיתה ד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר