עמוד:14

חוברת הפעילויות אל הספרים נלווית חוברת פעילויות מתכלה , ובה מאגר משימות מגוון : משימות פשוטות יחסית , המבוססות על הפקת מידע בסיסי מן הטקסט ומן החומר החזותי ; ומשימות מורכבות יותר , המצריכות חשיבה מופשטת – ניתוח , פירוש וכדומה . יש משימות שלביצוען נדרש זמן מצומצם , ואחרות הן מקיפות יותר ולביצוען נדרש זמן רב . יש משימות המתאימות לעבודה עצמית , ויש כאלה המיועדות לעבודת צוות או לעבודה במליאת הכיתה . הפעילויות המוצעות רבות ומגוונות , אך חשוב להדגיש : אין צורך שכל התלמידים יבצעו את כולן . ההיצע העשיר של הפעילויות נועד לאפשר בחירה בהתאם לשיקולים שונים : המקצוע , המורה , התלמיד והחברה . היצע רב ומגוון כזה מאפשר גמישות , החשובה כל - כך בתהליך ההוראה – הגמישות " לתפור " תכניות לימוד שונות ובכך להיענות לצורכי הלמידה וההוראה בכיתה ההטרוגנית . סוגי המשימות בחוברת משימות שמכוונות להבנת הנקרא בטקסט ולהסקת מסקנות ממנו , והמורה יכול להחליט עד כמה הן רלוונטיות לתלמידים השונים בכיתה שלו . לדוגמה : חוברת פעילויות ד עמ ' 10 : 30 א - הסבירו מדוע חוקקו את חוק השבות ( על פי " פותחים חלון . (" משימות שעשויות לשמש פתח לדיון במליאת הכיתה או בקבוצה . רבות מן ה משימות האלה דורשות הבעת דעה אישית בנושא . לדוגמה : חוברת פעילויות ג עמ ' 23 : 28 א - האם לדעתכם ההורים של יותם צריכים לכבד את רצונו ולתת לו לאכול רק את מה שהוא רוצה ? הסבירו . משימות שמזמנות עבודה יצירתית . לדוגמה : חוברת פעילויות ג עמ ' : 11 אלבום כיתתי משימות שמטרתן לקרב את התלמידים לתוכני הלמידה . לדוגמה : חוברת פעילויות ד עמ ' : 44 29 א – הציעו כלל או חוק שמקדם את השוויון בין בנים לבנות בבית הספר ובכיתה . נושאים לשיחה ( ג ) ; עוצרים לרגע ( ד ) כדי ליצור בספר הלימוד דיאלוג עם הקורא מוצעים נושאים לדיון בעל פה . ה " נושאים לשיחה " ו " עוצרים לרגע " מחזקים את מיומנות השפה הדבורה המודגשת בתוכנית החינוך הלשוני . מטרת המדורים הללו , שמופיעים בספרי הלימוד , לעודד את הלומדים לבחון איך התכנים והמושגים הנלמדים באים לידי ביטוי בסביבתם הקרובה , ולפתח דיון או דילמה סביב הנושאים הללו מתוך המקום הייחודי והרלוונטי להם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר