עמוד:13

הספר טקסטים באמצעות הטקסטים התלמיד מתוודע אל עולם התוכן של תחומי הדעת השונים ופוגש אוצר מילים ומושגים שהבנתם חשובה . חלק מן המושגים חדשים ללומד , ויש ביניהם גם מושגים קשים להבנה . בניסוח ההסברים הנחו אותנו שני עקרונות מנוגדים - מצד אחד , הרצון להעשיר את שפתם של התלמידים ואת אוצר המילים שלהם ; ומן הצד האחר , הכוונה להבהיר תופעות ותהליכים מורכבים בדרך הפשוטה ביותר להבנתם . הקפדנו על טקסטים ומשפטים קצרים ולא מורכבים מדי , על רצף לוגי בין המשפטים , הפסקאות , . 'וכו כדי להקל על הבנת המושגים והעקרונות הרבינו בדוגמאות . בספר יש " משחק " בין הכללות ( מעט ) לדוגמאות ( הרבה . ( בין הדוגמאות ילדים ומבוגרים ממקומות שונים בארץ מספרים על עצמם , על מקום מגוריהם ועל פועלם ומעורבותם בקהילה . חומרים חזותיים לצד הטקסט המילולי הקפדנו על שימוש רב בטקסט ויזואלי : תמונות , איורים ומפות . בהתאם לתחומי הדעת השונים ובהתאם לגיל הלומדים יצרנו טקסט חזותי " שידבר עם התלמיד " ויענה על צורכי תלמידים בעלי סגנונות למידה שונים . הטקסט הוויזואלי איננו רק קישוט , הוא אמצעי חשוב להדגמה , להמחשה ולהבהרת התכנים . חשוב לדעת לקרוא ולהסיק מסקנות מהטקסט הוויזואלי לא פחות מאשר מהטקסט המילולי . חשוב לדלות מן החומרים ה וויזואליים את המידע הייחודי שיש בהם , ובכך להעניק ללומד הזדמנות לפתח מיומנויות של הפקת מידע ועיבוד מידע ממקורות שונים . אפשר להשתמש באיורים ובתמונות במהלך לימוד הנושא בכמה דרכים : אפשר להתבונן בתמונות תוך כדי קריאת הטקסט ולדון במצבים ובתופעות שהן מדגימות . אפשר לפתוח או לסכם את הלימוד של כל אחד מפרקי הספר באמצעות התמונות : לגלות מה הם נושאי הפרק ( כפתיחה ) , ולהמחיש את המושגים הכלולים בפרק ( כסיכום . ( אפשר להשתמש בהם כמקור להשוואה בין הסביבה שבספר לסביבה של התלמיד . המרכיבים המרכזי ים של חומרי הלימוד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר