עמוד:35

הערות והארות לפעילויות של יחידה 3 פעילות , 1 עמוד : 80 המולדת שלי הפעילות הראשונה עוסקת במושג " מולדת " באמצעות שיר של עוזי חיטמן שנמצא הולם לגיל התלמידים . ההגדרה המילונית למושג " מולדת " ( על פי מילון רב מילים ) היא " המדינה שאדם נולד בה או שהוא רואה את עצמו שייך לעם היושב בה מבחינה היסטורית או תרבותית " . הגדרה זו נותנת מקום גם לאותם ילדים שנולדו כאן וגם לכל העולים שלא נולדו במדינת ישראל אך רואים בה את מולדתם . המילה החוזרת בשיר הזה היא " כאן . " כאן , לעומת שם ; כאן לעומת מקום אחר . התלמידים ( הוותיקים והעולים ) מתבקשים לכתוב מה חשוב ומיוחד להם , באופן אישי , כאן , במדינת ישראל . פעילות כיתתית מעניינת שאפשר לעשות בהמשך לעבודה בחוברת היא להכין לוח קיר שבו כל תלמיד יעצב , יכין ויתלה היגד שבו הוא יכתוב למה מדינת ישראל חשובה לו . כל ההיגדים יתחילו במילה " כאן " . פעילות , 15 עמוד : 96 מעצבים סמל כיתתי הפעילות של בחירת סמל כיתתי והכנתו יכולה להיות לא רק תרגול חווייתי של נושא סמל המדינה , אלא גם פעולת גיבוש של הכיתה כקבוצה . אפשר לכוון את התלמידים למחשבה שמרכיבי הסמל יכולים לשקף לא רק את ה ' יש ' ו ' הקיים , ' אלא גם את השאיפות , התקוות , המטרות שהכיתה רוצה להציב לעצמה כקבוצה . אפשר להעלות את הנקודה שהסמל יכול ללוות את הכיתה עד לסיום בית הספר , ולכן צריך להתאימו גם לעתיד . את הסמל הכיתתי אפשר לתלות על דלת הכיתה , להביא אותו לטיולים וכיו " ב . פעילות , 17 עמוד : 98 האזרחים בישראל בפעילות זו הדגש הוא על מציאת המשותף בין כל אזרחי ישראל , השונים והמגוונים . אנו מתחילים בחזרה על החומר הנלמד מהספר במטרה לוודא שהדברים הובנו . מבחינת הלימוד , הדבר החשוב ביותר שאנו רוצים להשיג בשלב זה הוא שהתלמיד יכיר את העובדה : אזרחים הם האנשים החיים באופן קבוע במדינה , וכן : יש אזרחים שונים במדינת ישראל . בכיתות ניסוי נוכחנו לדעת שתלמידים רבים אינם יודעים שערביי ישראל הם אזרחי המדינה ! ברור שחוסר מידע זה לא מאפשר להם להפנים בהמשך נושאים אחרים , כגון שוויון זכויות לערביי ישראל – אזרחי המדינה . מובן שחשוב להקנות להם ידע זה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר