עמוד:29

פעילות 7 – 4 מעמוד 49 עד עמוד 53 כל הפעילויות הללו עוסקות בהקניית מיומנויות מפה רלוונטיות לתלמידים בכ יתה ג . המפה היא כלי מחקר מרכזי בתחום דעת – הגיאוגרפיה . תוכנית הלימודים מדגישה כי לימוד קריאת מפה ייעשה במשולב עם התכנים הנלמדים . לימוד כזה יאפשר לתלמידים בכיתות יסוד להתמצא בסביבה הקרובה , להכירה , לתפקד בה ולקחת בה חלק פעיל . בפעילות 4 הדגש הוא על מעבר ממפה מצוירת למפה בסמלים . אמנם הסמלה דורשת חשיבה מופשטת , אבל מרבית התלמידים בכיתות הניסוי הצליחו לענות נכון בפעילות זו ולא התקשו במעבר מהציור להסמלה . בפעילות 5 הדגש הוא על הבחנה בין ימין לשמאל . לחלק מן התלמידים הבחנה זו היא קשה . קשה במיוחד לתפוס את היחס המשתנה שבכיוונים . כך , כדי להגיע לבית הגבוה ( מוצג בפעילות בעמוד 51 למטה ) מכונית אחת תצטרך לפנות ימינה , והאחרת , שמגיעה מכיוון מנוגד , תצטרך לפנות שמאלה . כדי לחזק מיומנות זו אפשר להרחיב ולשחק עם התלמידים בפעילויות שונות . למשל , אפשר לבקש מהם להשלים משפטים כמו : " כשאני הולך לבית הספר אז הבני ין ––– –––– נמצא מצד " ––––––– " כשאני חוזר מבית הספר אז הבניין ––––––– נמצא מצד " ––––––– בפעילות 6 הדגש הוא על סימון במפה , מתן כיוונים ותיאור המסלול , הדרך . בכתיבת התיאור יש לעודד את התלמידים לתת כמה שיותר פרטים מזהים . אפשר לדון עם התלמידים בשאלות , כגון : איזו הכוונה עוזרת ? איזו אינה עוזרת ? מדוע ככל שנוסיף יותר פרטים כך נקל על השואל להתמצא ולהגיע ליעדו ? פעילות 8 עמוד : 53 מרגישים את הסביבה החושים שלנו הם כלי מרכזי שבעזרתו נצרבת הסביבה בתודעתנו . באמצעות החושים התלמיד עושה ה יכרות ראשונה עם הסובב אותו - הוא קולט ריחות , צבעים , צורות , ועוד . מטרתה של פעילות זו היא לתת לתלמיד לחוות את הקליטה של הסביבה דרך החושים . הדברים שאנחנו קולטים מהסביבה גורמים לנו לרגשות שונים . למשל : יש קולות שנעימים לנו ויש כאלה שאינם ; ישנם ריחות שאנחנו אוהבים וישנם כאלה שאיננו יכולים לסבול . המודעות לרגשותינו לגבי מה שמתרחש בסביבה היא חשובה ביותר , כי היא אחד התנאים המובילים לכך שאנשים הם פעילים ומעורבים במתרחש בסביבתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר