עמוד:25

פעילות , 27 עמוד : 32 מהי אפליה ? בפעילות זו המטרה היא לבחון מתי יחס שונה מהווה אפליה ומתי לא . בספר הלימוד ( עמוד ( 26 מוצגות כמה אמות מידה מא וד ברורות ליחס מפלה : " אפליה קיימת כאשר מתייחסים למישהו באופן שונה בגלל המוצא שלו , צבע העור , המין , או הדת " . מקרה א – אין מדובר כאן באפליה מאחר שהמין אינו רלוונטי . השיקול הרלוונטי הוא בחירת ארבעת הילדים שרצים הכי מהר ( ולא חשוב אם הם בנים / בנות / בהירים / כהים וכו ' . ( מקרה ב – כאן מדובר באפליה על רקע מוצא / וותק בארץ . השיקול הרלוונטי שצריך להנחות את בחירת הילדים שייצגו את הכיתה הוא מידת כישרונם לשיר . אילו הילדים בכיתה היו אומרים לאלברטו : "אנחנו לא בוחרים בך כי אינך שר יפה " – לא היה מדובר באפליה . פעילות , 28 עמוד : 33 הזדמנות שווה הפעילות עוסקת ב נושא של שוויון הזדמנויות ומה שקרוי " אפליה מתקנת " . לפעמים צריכים לתת למישהו יחס שונה כדי לתת לו הזדמנות שווה לאחרים . הדוגמה של אנשים עם צרכים מיוחדים מציגה את "זכויות היתר " שהם מקבלים על מנת ליצור שוויון בינם לבין מי שאינם מוגבלים . כלומר , לפעמים למען השוויון חייבים לתת יחס שונה . יש מקום לציין שפעילות זו מבוססת על סיור בסביבה הקרובה . התלמידים צריכים לבדוק את מידת הנגישות שמוסד ציבורי או עסק מספקים לאנשים עם נכות . החוק מחייב מתן נגישות לאנשים עם נכות , ומטרתו להבטיח שוויון בין אנשים מוגבלים לכאלו שאינם מוגבלים . פעילות , 29 עמוד : 34 הזכות שלי והזכות שלך סוגיית ההתנגשות בין זכויות היא סוגיה מרכזית ביותר בהבנת נושא זכויות האדם . על אף שבתיאוריה כל זכות עומדת בפני עצמה , הרי שבחיים הזכויות נמצאות כל הזמן בתהליך של מאבק והתנגשות , וכמעט אין מצב שזכות אחת יכולה להישמר במלואה לעומת זכות אחרת . ברוב המצבים בחיים נעשה איזון בין הזכויות השונות כשכל צד מתפשר , מעט או הרבה . בפעילות זו הבאנו דוגמאות לשלושה מקרים יומיומיים של התנגשות בין זכויות . מקרה : 1 הזכות לכבוד של המנגנת לעומת הזכות לכבוד של הצופה בטלוויזיה . מקרה : 2 הזכות לכבוד של הילדים הגדולים הרוצים לשחות בבר יכה לעומת הזכות לשלמות הגוף של הילדים הקטנים המפחדים לשחות כשהגדולים משתוללים . מקרה : 3 הזכות לכבוד ולפרטיות של האישה שאינה רוצה שיחטטו לה בתיק ויבדקו את חפציה האישיים לעומת זכות הציבור לשמירה על ביטחונו . הדגש בכל הפעילויות הוא למצוא את הדרכים לאזן בין הזכויות . אמנם יש מקרים ש בהם זכות אחת גוברת על רעותה מבחינת חשיבותה ( מקרה , ( 3 ויש מקרים שבהם שתי הזכויות פחות או יותר שקולות ( מקרה 1 ו , ( 2- אך בכל המקרים הפתרון אינו נעוץ בכך שצד אחד מוותר לגמרי על זכותו , אלא בניסיון לאזן בין הזכויות ולמצוא פתרון שיכבד את שני הצדדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר