עמוד:67

סוגי ידע סביבתי ( Appleyard 1973 ) מחלק את הידע הסביבתי לשלושה סוגים : . 1 ידע לצורך פעולה ידע זה נדרש לשם תפקוד יומיומי בסביבה . למשל , שעות פעילות , מחירים , שירותים הניתנים ע " י מוסדות שונים , בתי ספר , קווי אוטובוס , גני שעשועים ועוד . . 2 ידע הנובע מתגובה סוג ידע זה הוא תוצאה של תגובת הפרט לתכונותיה הפיזיות של הסביבה . למשל , בתים יוצאי דופן בגודלם , בצורתם ובצבעם ( מעין עוגנים קוגניטיביים . ( סוג ידע זה מערב את חוש הראייה , השמיעה , המישוש ואת הסינתזה ביניהם . מקומות המערבים סוג ידע שכזה הם אזורי תעשייה כבדה , תנועה סואנת ופארקים ציבוריים . . 3 ידע הנובע מהסקת מסקנות ידע זה אינו מבוסס על התנסות ישירה במרחב , אלא הוא נובע מכשרים קוגניטיביים ומהיכולת האנושית לגזור ידע . סוג ידע זה מתייחס למה שאינו ידוע לנו ומערב את יכולתנו לבצע הערכה והסקה לגבי הצפוי לנו . במוקד ידע מסוג זה עומדת יכולת הכללה וחלוקה לקטגוריות סביבתיות . כך למשל , תייר שמגיע למקום חדש עשוי להסיק , על סמך מקום אחר שהוא מכיר , שהמע " ר בעיר יימצא באזור שבו בנויים גורדי השחקים . הלימוד של סוגי ידע אלה נעשה דרך התנהגות והתנסות ישירה או דרך לימוד חוויות , דעות והתנסויות של אחרים , או שניהם יחד . אם כך , ידע נרכש אינו רק ידע מצטבר , אלא הוא ידע העובר מיון וסידור בצורה שתאפשר את השימוש בו . בידע שלנו על סביבה מסוימת אולי חסרים פרטים ששכחנו , אך הידע הזה מאורגן בסכמות של מידע ועקרונות כלליים לגבי מהות הסביבה , המבנה שלה ותפקודה . ידע הכרתי מעט מאוד ידוע אודות אותם מבנים שבאמצעותם אנו מאחסנים מידע במוחנו . לפי הגישה הקונסטרוקטיביסטית ידע נוצר ע " י אינטראקציה של הפרט עם סביבתו . לפיה ניתן ללמוד את העולם דרך בני אדם , וגם אז אין מדברים על המציאות ממש , אלא על תוצרי הידיעה האנושית . במילים אחרות , כל אחד יוצר את המציאות של עצמו ( קאנט . ( ( Nadel 1978 & Okeefe ) טוענים כי ישנן שתי צורות שבהן בני האדם לומדים אודות הסביבה ותוך כדי כך הם מתאימים את עצמם אליה . טענתם המרכזית

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר