עמוד:56

רובן . ( למרות העובדה שמבחינת קנה-המידה , צורת השטח המיוצג בכל מפה וגודלו ומיקומו הגיאוגראפי קיים באטלסים אלה מגוון רחב . במאה ה 19 - חלה התפתחות גדולה בהוצאת אטלסים . התפתחות זו התבטאה בשיפור איכותם הקארטוגראפית והגיאוגראפית , בהתרחבות בהיקף ובתחומי המידע שמצא את ביטויו במפותיהם , בשיפורים מתמידים ובשכלולים בשיטות ובאמצעי הרפרודוקציה ( ההדפסה . ( בריבוי המכונים שהכינו אטלסים והוציאום לאור ובגידול הרב במספר האטלסים שהופיעו והוצאו למכירה ובסוגיהם . יש להדגיש שדווקא במאה זו , שבה הלך וגדל חלקם של גופים ממלכתיים באירופה ובאמריקה הצפונית בפעילות הכרוכה בהכנת ובהדפסת מפות . נותרה הוצאתם לאור של אטלסים כולה בידי מו " לים פרטיים והיתה מותנית ברווחיותם של הפרסומים . המיפוי , שהתרחב מאוד , הקיף רבות ממדינות העולם , השתפר באיכותו ובמהימנותו וסיפק חומר רב לאטלסים חדשים . הוא הדין במחקר הגיאוגראפי , שהזרים מידע על התכונות הגיאוגראפיות של ארצות ואזורים בכל קצות -תבל למרכזי המדע באירופה . הלך וגדל מספר ספרי -המסעות שנשאו אופי מדעי ומספרם של הפרסומים הגיאוגראפיים . שעסקו בעיקר בנושאים רגיונאליים . הגידול בציבור המשכילים , בעיקר במרכז אירופה ובמערבה ( ואחר-כך גם בצפוןאמריקה , ( והתפשטות ההתעניינות בארצות רחוקות ובנעשה בעולמנו , יחד עם התפתחות העיתונות , ריבוי ספרי המסעות והתפרשות מרותן של מדינות אירופיות על אפריקה , אסיה ואוקיאניה - כל אלה הגבירו את הביקוש לפרסומים קארטוגראפיים . שבעזרתם אפשר להתוודע אל אתרים ואזורים על-פני כדורהארץ . ההתרחבות שחלה במערכת החינוך היסודי והתיכון במשך המאה ה 19 - ברבות ממדינות העולם ( בעיקר באירופה , ( והכללת הגיאוגראפיה בתכנית -הלימודים במערכת זו . הולידה את הצורך לצייד את המוני התלמידים באטלסים מתאימים . כל אלה הקנו את הדחף להופעת מבחר מגוון של אטלסים . בעיקר בגרמנית , בצרפתית ובאנגלית , אך גם בלשונות רבות אחרות . במחצית הראשונה של המאה ה 19 - נכללו באטלסים רק מפות פיסיות כלליות ומדיניות וכן מפות היסטוריות . בולטת הנטייה לדחוס לתוך המפות מספר מירבי של שמות יישובים , אתרים וגורמים גיאוגראפיים . משום כך מפות האטלסים הן גדושות וצפופות מאוד . גם במפות אזורים שעדיין לא מופו , ושהמידע עליהם היה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר