עמוד:19

פעילות - 2 המפה של הדרך לכיתה מתי כדאי ? אפשר כפתיחה לנושא כולו , ואפשר בתחילת הפרק השלישי או בסיומו . מטרת הפעילות טיפוח התפיסה המרחבית של התלמידים , טיפוח יכולת ההתבוננות החזותית והיכולת לתאר מפה מנטלית של מקום מוכר בעזרת סימנים מוסכמים סמליים ( ולא בכתיבה או בדיבור . ( תמצית הפעילות התלמידים ישרטטו מן הזיכרון את מפת הדרך משער בית הספר לכיתתם . הם יעדכנו את המפה שלהם בעזרת חבריהם ובעזרת הליכה לפי המפה ששרטטו . מהלך הפעילות כל אחד מתלמידי הכיתה יכין בעצמו ( מן הזיכרון ) מפה מפורטת ככל האפשר של הדרך משער בית הספר ועד לכיתה . התלמידים יתחברו לקבוצות עבודה , וכל אחד יתבונן במפות של החברים ויתקן - אם צריך - את המפה שלו . התלמידים ילכו משער בית הספר אל הכיתה בעקבות המפה שציירו . הם יאתרו פרטים נוספים שחמקו מזיכרונם ויוסיפו אותם למפה . המורה תסביר את חשיבותה של הפעילות : בפעילות זאת ניתן מענה לשאלות חשובות , והן : כיצד אנו לומדים להתמצא בסביבה שלנו , איך נבנה במוחנו ידע של המרחב שסביבנו ? וכיצד אנו יכולים להרחיב ולהעשיר את התפיסה המרחבית שלנו ? התבוננות חוזרת ותשומת לב לפרטים חיונית להכרה וללימוד הסביבה . מהפעילות הזאת אפשר ללמוד כי קיימת שונות בין בני אדם באופן תפיסתם את המרחב . תלמידים שונים זוכרים בוודאי פרטים מסוימים ולא שמים לב לאחרים . חלק מהם תופסים את הסביבה בכללותה ובשלמותה , ואחרים תופסים סביבה לפי הפרטים שהיא בנויה מהם . במוחו של כל אחד מאתנו יש מפות של הסביבה שלו . כאשר אנו מעלים את המפות האלה על הנייר ובודקים את מעשי ידינו אנו מעשירים את המפות המנטליות שלנו , ומכירים טוב יותר את סביבתנו . משך הפעילות : כ 2 - שיעורים ראו את המפה של הדרך אל הכיתה שהכינו אליענה טובים וליטל מימון תלמידות כיתה ה בבית הספר " מעלה הזיתים " בפתח תקווה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר