עמוד:4

הטקסטים באמצעות הטקסטים התלמידים מתוודעים אל אוצר המילים וה מושגים של שפת הגאוגרפיה , שחשיבותם רבה להבנת העולם והסביבה . חלק מן המושגים חדשים ללומד , ויש ביניה ם מושגים קשים להבנה . בניסוח ההסברים הנח ו אותנו שני עקרונות : מצד אחד , הרצון להעשיר את שפתם של התלמידים ואת אוצר המילים שלהם ; ומן הצד האחר , הרצון להבהיר תופעות ותהליכים מורכבים בדרך הפשוטה ביותר להבנתם . הקושי הלשוני של טקסט אינו טמון , כמובן , רק באוצר המילים המצוי בו , אלא גם באורכו , במבנה המשפט וברמת הלכיד ת ( הק הרנטי ת ) שלו . לכן הקפדנו על טקסטים ומשפטים קצרים ולא מורכבים מדי , ועל רצף לוגי בין המשפטים , הפסקאות וכו' . החומרים החזותיים בגאוגרפיה יש חשיבות עצומה לאמצעי ההמחשה והביטוי החזותיים – התמונות , המפות והאיורים . מן האמצעים ה אלה אפשר לדלות מידע ייחודי וחשוב , והם מעניקים ללומד ים הזדמנות לפתח מיומנויות של הפקת מידע ועיבוד מידע ממקורות שונים . יתרה מזאת : עושר באמצעים חזותיים נותן הזדמנות ללמידה גם לתלמידים שסגנון הלמידה שלהם ויזואלי יותר מאשר טקסטואלי . התמונות " צדות " את העין ומעשירות את הלומד במידע שאולי לא היה קולט באמצעות הטקסט . התמונות אמצעי ההמחשה המרכזי בספר הוא התמונות . התמונות מל •• ת בכתוביות , והן נותנות ביטוי מוחשי ביותר לתכנים . ה תמונות מאפשרות להשיג כמה יעדים לימודיים : 6 להמחיש ולהדגים תופעות ותהליכים , כדי לאפשר פיתוח והבניה נכונים של המושגים שהתלמידים צריכים לרכוש במהלך הלימוד . 6 לקרב את נושאי הלמידה אל התלמידים , ו " להכניסם " אל תוך חדר הכיתה . 6 להשוות בין תופעות ובין תהליכים . חשוב לסייע לתלמידים לדלות מידע רלוונטי מן התמונה ולעמוד על הקשר שבינה ובין התופעה או התהליך שהיא מדגימה . עם זאת , יש להפנות את תשומת לבם של התלמידים לכך שהתמונה מוסרת התרשמות סובייקטיבית של הצלם או הצלמת , ולכן יש לנהוג זהירות במידע שהיא מספקת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר