|
עמוד:8
חומרי הלימוד מתחשבים בשונות בין התלמידים התכנית מכירה בקיומה של שונות בין לומדים , ומבקשת לקדם למידה משמעותית והישגים לימודיים של כל תלמיד בהתאם לסגנון הלמידה שלו , ליכולתו , לנטיותיו ולצרכיו , לטפח את האוטונומיה של היחיד כלומד , ולפתח את יכולתו לעבוד בצוות . בהתאם לזה , אחת ממטרות הספר היא ליצור סביבה שבה המשתמשים ( המורה והתלמיד ) יוכלו ללמוד את הנושא באמצעות אינטראקציה עם מיגוון רחב של מקורות מידע . מיגוון מקורות המידע יוצר סביבה לימודית המאפשרת גמישות , בחירה והתאמה ללומדים השונים , ומתוך זה מזמנת למידה והתפתחות אישית וחברתית לקשת רחבה של לומדים . לדוגמה : ספר הלימוד בנוי באופן מודולרי ומאפשר גמישות בבחירה של נושאי הלימוד , של סדר הלימוד של הנושאים , של משך הלמידה של כל נושא , של מקום ההתרחשות של הלמידה , ועוד . עם זאת , הושקעה מחשבה רבה בארגון החומר הכלול בספר ובחלוקתו ליחידות ולפרקים , וקיים " היגיון" מסוים בארגון היחידות בספר . לכן אנו ממליצים להתחיל ביחידת המבוא ורק אחר כך לעבור ליחידה שנבחרה לאור השיקולים השונים . העושר והמיגוון של מקורות המידע מספקים מענה לדרכי למידה שונות : למידה דדוקטיבית ולמידה אינדוקטיבית , למידה אנליטית ולמידה חווייתית , תהליכי חקר ופתרון בעיות . השימוש באמצעים חזותיים שונים להצגת החומר - מפות ותמונות , גרפים ודיאגרמות , לצד המידע הטקסטואלי , מאפשר גם הוא היענות לסגנונות למידה שונים . סביבה כזאת מעודדת טיפוח לומד בעל מכוונות עצמית . התלמיד עשוי למצוא בספר נושאים שהם רלוונטיים לעולמו ויוכל לפתח אותם , וכך לפעול מתוך הנעה פנימית ואחריות ללמידתו . המגוון של הפעילויות בסוף כל פרק מאפשר למורה , מצד אחד , להתמקד במשימות בסיס החשובות להפנמת החומר , ומן הצד האחר משאיר לו מקום לפעילויות הרחבה והעמקה נוספות במהלך הפרק . לסיכום , הספר פותח לפני הלומד כמה אפשרויות : . 1 לימוד מתוך ספר לימוד מגוון ועשיר , בסגנונות למידה וחשיבה שונים . . 2 טיפוח מכוונות עצמית . . 3 טיפוח שיתוף פעולה עם לומדים אחרים . . 4 הדגשת הרלוונטיות של התכנים הנלמדים לעולמו של התלמיד . הספר פותח גם לפני המורה כמה אפשרויות : . 1 אוטונומיה בבחירת התכנים הבסיסיים ( תוכני הגרעין ) ותוכני ההרחבה , תוך הפעלת שיקול דעת בתחומי הלומד , המקצוע והחברה . . 2 היענות לשונות בין התלמידים על ידי מתן כלים ואמצעים המאפשרים הפעלת דרכי הוראה מגוונות והקצאת פרקי זמן שונים ללומדים השונים . ארגון התכנים ודרך הצגתם מאפשרים למורה לתכנן ולבצע מצבי למידה של יחידים , של קבוצות ושל מליאת הכיתה . . 3 פיתוח דרכי הערכה חלופיות .
|
|