עמוד:17

הוראת מילים גלובליות : ליד , יש , אין - עמודים 52-50 בספר הלימוד המילים הגלובליות חשובות ליצירה ולהבנה של טקסט טבעי , בלי קשר לתנועה שנלמדת עכשיו . לכן מילים גלובליות מפוזרות בין דפי הספר בקבוצות קטנות ובעקביות . מה עושים בספר הלימוד ? משתמשים במילת היחס ליד במשפטים קצרים . מתרגלים תבניות משפט עם המילים כן / לא . משלימים משפטים עם המילים יש / אין . כתיבה אישית . מה עוד עושים בשיעור ? א . תיאור הכיתה : הילדים אומרים בקול מי יושב ליד מי בכיתה . ב . משחק : ילד אחד יוצא החוצה . בינתיים שני ילדים בכיתה מתחלפים במקומותיהם . הילד שיצא חוזר לכיתה , מגלה אילו ילדים התחלפו ואומר על יד מי כל אחד יושב עכשיו . ג . בונים משפטים כתובים של תיאור הכיתה - מכינים כרטיסים עם שמות הילדים וכמה כרטיסים שכתוב בהם . "ליד" ילדים באים ללוח או למרכז אחר ובונים משפטים המתארים את הישיבה בכיתה . למשל : יוסוף ליד חמיד . ד . כל ילד כותב במחברת משפטים על ילדים מהכיתה , כמו בתרגיל הכתיבה . אפשר לכתוב בכיתה או בבית . ה . תרגול "יש" : "אין" הילדים פותחים את התיק שלהם ואומרים שני משפטים : בתיק שלי יש ..... בתיק שלי אין .... ו . שואלים על ילדי הכיתה : מה יש בתיק של ( שם של ילד או ילדה ?( התלמידים עונים במקהלה . ז . מביאים לכיתה תיק ובו שני פריטים שכתובים בעמוד . 52 בונים משפטים מכרטיסים באותה תבנית : מוציאים כרטיס ובו כתוב : בתיק של המורה יש .... ומצמידים כרטיס ובו שם הפריט . עושים אותו דבר עם . "אין" נושא לשוני : ה היידוע - עמוד 53 בספר הלימוד לכל שם עצם כללי ( לא פרטי ) אפשר להוסיף את ה היידוע . התפקיד שלה הוא להראות ששמות העצם ידועים , מוכרים . דוגמה : במשפט "לבסאם יש , "ארנב המילה 'ארנב' ללא יידוע ; אך במשפט השני "הארנב של בסאם קטן" יש יידוע , כי כבר שמענו עליו במשפט הקודם , הוא כבר מוכר לנו . מסבירים לתלמידים שבעברית אפשר לומר גם "ילדה ישבה" וגם "הילדה . "ישבה מה עושים בספר הלימוד ? מזהים את ה היידוע ומשלימים משפטים . מה עוד עושים בשיעור ? מביאים לכיתה סל עם חפצים ( שהילדים יודעים את שמם בעברית , ( למשל : ספר גדול , ספר קטן , נעל ישנה , נעל חדשה , תמונה ישנה , תמונה חדשה , פרח גדול , פרח קטן ( שני חפצים מאותו סוג שאפשר לתאר אותם אחרת . ( ילדים באים לפי התור ומוציאים פריט מהסל ואומרים , למשל : "זה פרח . הפרח גדול" ( שימו לב : הילדים ראו קודם את כל החפצים , ולכן הם יכולים לומר על הפרח שהוא גדול ( בניגוד לפרח השני בסל ;( עדיין אין לצפות שהילדים יידעו לעשות התאמה דקדוקית , עוזרים להם להגיד 'גדול' או . 'גדולה'

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר