עמוד:16

מה עוד עושים בשיעור ? א . שואלים את התלמידים : מה שומעים במילה ?________ התלמידים מפרקים את המילה לצליליה ומזהים את המיקום של תנועת החיריק : בתחילת מילה ( אמא , ( באמצע מילה ( בית . ( ב . משחק : מחלקים את הכיתה לקבוצות לפי מספר ההברות של המילה . אחד התלמידים יוצא מהכיתה . כותבים את ההברות על הלוח , למשל : כ-תה . קבוצה אחת קוראת כ , והקבוצה האחרת קוראת תה . כשהתלמיד נכנס , נותנים סימן , והתלמידים מבטאים את שתי ההברות בבת אחת , באותו הזמן . התלמיד הנכנס צריך לגלות את ההברות ואת המילה השלמה . ג . כותבים על הלוח חלקי מילים שנלמדו בשיעורים האחרונים כולל מילים מנוקדות בחיריק . התלמידים מגלים מה חסר בכל מילה , למשל : _ מא , שמ _ ה , _ תה , תל _ _ ד . ד . קוראים בקול כל מילה כמה פעמים ומבקשים מהתלמידים להצביע על כל מילה שנאמרה בקול . כדאי לקרוא את המילים לא לפי הסדר שהן מופיעות בעמוד , כדי שההצבעה עליהן לא תהיה אוטומטית . ה . ילד אחד מציג מילה מהעמוד ( בפנטומימה ) והילדים בכיתה מגלים את המילה , אומרים אותה בקול ומצביעים על המילה הכתובה בעמוד . ו . בונים משפטים עם המילים , לדוגמה : שואלים את אחד הילדים : אמא בכיתה , ? והילד עונה : לא . אמא לא בכיתה . שואלים ילד אחר : יש גלידה בבית , ? והילד עונה : כן , יש גלידה בבית , או : לא , אין גלידה בבית . טקסטים קצרים והבנת הנקרא : המשפחה של סחר - עמודים 49-48 בספר הלימוד נושא המשפחה הוא נושא קרוב ללבם של הילדים הצעירים . בשלב זה של הלימוד אפשר להשתמש במילה "משפחה" ובמילה "אמא" שלא השתמשנו בהם קודם , כשעוד לא נלמד החיריק . התלמידים מכירים את המילים האלה מהשיחות בעל פה , ועכשיו הם גם יוכלו לקרוא אותן . מה עושים בספר הלימוד ? משלימים תמונה ויוצרים טקסט על המשפחה של סחר . קוראים טקסטים קצרים עם מילים מוכרות . עונים על שאלות הבנה . מה עוד עושים בשיעור ? א . ילד מהכיתה בוחר שם של מישהו מהמשפחה של סחר שבאיור ואומר ( למשל : ( אני רמי . הילדים בכיתה אומרים לו : אתה אבא של סחר . ילד אחר בוחר דמות אחרת מהאיור , אומר את שמה , והילדים אומרים את המקום שלו במשפחה של סחר . ב . מכינים דפים ובכל דף שם של בן משפחה מעמוד . 48 מכינים דפים אחרים ובכל דף "ההגדרה" שלו במשפחה , למשל : בדף אחד - בסאם , בדף אחר - האח של סחר . מחלקים לילדים את שני סוגי הדפים בכיתה 6 ) דפים מכל סוג . ( ילד אחד קורא את מה שכתוב בדף שקיבל , והילד שיש לו את "בן הזוג" שלו קורא אחריו . למשל , ילד קורא בקול , "חסן" והילד שקיבל את "בן הזוג" שלו קורא : סבא של סחר . ג . הילדים עובדים בזוגות . כל ילד אומר לבן הזוג שלו שם של מישהו ממשפחתו . אחר כך כל ילד מדווח לכיתה על בן המשפחה של בן הזוג שלו , למשל : מי סבתא של ( שם בן הזוג פאטמה- ?( . ד . ילדים יכולים להגיד שמות של בני משפחה שלהם ו"ההגדרה" שלהם במשפחה ( יש ללמד את המילה שלי , ( למשל : אבא שלי ( שם האב , ( האח שלי ( שם האח . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר