עמוד:11

בניית מילים - עמוד 34 בספר הלימוד בבניית מילים ( בקריאה ) יש חזרה וסינתזה ( צירוף ) - חוזרים על אותיות שמכירים ועל תנועות שנלמדו וצירוף שלהן יוצר מילים חדשות . בניית מילים כתובות בשפה שנייה נתמכת באוצר המילים הקיים אצל התלמידים בדיבור . אוצר המילים נבנה בהדרגה באמצעות פעולות המוכנות ותרגול בשפה המדוברת בכל שיעור . מה עושים בספר הלימוד ? מתרגלים בנייה של מילים מוכרות וחדשות . פוגשים מיליות : גם , רק כמילים בודדות . מרחיבים את אוצר המילים . מתרגלים בניית משפטים . מה עוד עושים בשיעור ? א . מציגים את תמונת המשפחה בבית ( מהכרזות של ערכת המוכנות ) ומדגימים משפטים עם המילים שמופיעות בעמוד . 34 התלמידים חוזרים ומוסיפים משפטים משלהם . ב . מדגימים לתלמידים בנייה של מילים נוספות מצירופים מוכרים . למשל : מ - רק ( מרק . ( ג . שואלים : מי בא לכיתה ? . כותבים על הלוח : ( שם של ילד ) בא , ( שם של ילדה ) באה . הילדים אומרים מי בא . אפשר לתרגל את התבנית הזאת גם בשלילה : ( שם של ילד ) לא בא / ( שם של ילדה ) לא באה . טקסטים קצרים והבנת הנקרא : מי בא ? - עמודים 37-35 בספר הלימוד בכל קטעי הקריאה בספר מקפידים לשלב אך ורק מילים מוכרות לילדים . כל קטע מכיל מילים שנלמדו כבר . התכנים , המסרים והאירועים לקוחים מעולמם של הילדים - המשפחה , החברים , בית הספר . הכוונה היא שהילדים יוכלו להבין את הקטעים בקלות ולהזדהות עם תוכנם . כל פעילות בעקבות טקסט מחייבת הבנת הנקרא . אין פעילויות פענוח או כתיבה הנותרות ברמה הטכנית , כדי לבצע אותן חייבים להבין את הטקסט . מה עושים בספר הלימוד ? קוראים טקסטים קצרים . עונים על שאלות הבנה . מה עוד עושים בשיעור ? א . שואלים את התלמידים שאלות על התמונה הראשונה , וכך הם מכירים את המילה : "תמונה" את מי רואים בתמונה ? את מי כבר הכרנו ? מה קורה בתמונה ? בתמונה השנייה שואלים : מה סבא עושה ? ב . התלמידים קוראים את הקטע בקריאה דמומה . ג . התלמידים קוראים את הקטע בקול רם ביחידים ובמקהלה . ד . מסבירים את התפקידים של סימני הפיסוק : פסיק - הפסקה קצרה , נקודה - הפסקה ארוכה , מסמנת סוף משפט . ה . הצעה לפעילות לפני שעונים בכתיבה : מחלקים לכל ילד כרטיסי כן ו-לא . כל ילד קורא שאלה מהפעילות "כן או לא , " ? ומרים את הכרטיס המתאים לתשובה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר