עמוד:53

41 . המשפחה עוד לא אמרה את המילה האחרוגה חיים באר הסופר חיים באר משוחח ע 0 רוביק רוזננול , עורך העיתון "פנים 2002 , " מה היא המשפחה היום ? ההרגשה היום היא , שהממלכה שלך , המולדת האמיתית שלך , היא המשפחה . לפני מאה שנה זה היה בנוי על המשפחה המורחבת . היום זה בנוי על המשפחה הגרעינית , אבל הקשרים הפסר'וסים בין הילדים לבין עצמם לא מספיק קרובים לפנסיה שהייתה לי , למשל , ביחס למשפחה המורחבת . אני בן יחיד , וקיימת אצלי תשוקה לאח או לאחות , למין סולידךיות . כל ימ" ה"תה חסרה לי הסולידריות של אחים . הפנסזיה שלי דומה למה שקורה במשפחה הערבית . כלומר ? בו השיפוץ של הבית , שאנחנו גרים בו , הסתיים לא מזמן , ועבדו פועלים ערביים מעזה . נוצר בינינו סוג של אמון . רציתי להכין להם קפה , והם אמרו לי , עזוב , אנחנו נכין . תוך כדי שתיית הקפה דיברנו על המשפחה שלהם . ואז אחד מהם אמר לי , אנחנו חמישה-שישה אחים . אבא שלנו לא כל כך עובד , וכולנו מביאים אליו את המשכורות , לא לעצמו , אלא הוא מחלק את המנות לבנים , אבל בכל פעם המאמץ מיועד לאח אחר . היום בונים לג ' מאל את הבית , והוא יקבל יותר מאחרים . לא צריך לקחת הלוואות . לא צריך לקחת משכנתה . האחרים מקבלים ש י ק אורז , או שמן , ולא מתווכחים . אחרי כמה שנים אח אחר מתחתן , ומעבירים את המאמץ אליו . , "בעינ זה דבר פנססס , אם כי אתה מוותר על כמה דברים . לאשתך אין מה לומר לאשתך בנושא הזה , היא לא בעסק . האבא הוא דמות פסךיארכלית , שקובעת . אבל בעינ" זאת ע 1 צמה כלכלית . המשפחה היא מרכז הכוח . אולי זאת התשובה למשפחה היהודית המורחבת והלוחצת , עם המפגשים הדביקים והמחויבויות והפולקלור . המשפחה היהודית החליטה לעסוק בשסויות במקום בעיקר . עכשיו , כשהבן שלנו התחתן , אני אשלח את הךברים שלן : בדואר לחברה T" : - שאתה T - v תמצא T : שבוע T הבא T - * בלבאס אותי אתה ^ שית תואר כמו פארוק שאין לו עבודה . את הלב שלי נתתי כמו ניתוח ואתה - : דחית T ? T את v ההשתלה TT : - - ואם שנימ נדבר פתוח אז לן : אין זכות לומר מילה . הייתה T ; T לנו T אהבה - : T גדולה T : : אבל T - אתה T - הפכת T :- T לצרה . T T : יאללה T : לד ••/• הביתה T : מוטי ... השוו ב'ן שתי הבחורות ששרות את שני השירים : "זמר שלוש התשובות" ו"יאללה . "מוסי

נטע-מטח


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר