עמוד:41

34 . סבתא מתה י 1 רם מלצר ( מעובד ) סבתא מתה פחות משנה לאחר הקיץ במושב חיבת-ציון . בחודשי הסתיו והחורף של שנת הלימודים הראשונה שלי בארץ , היינו נוסעים אליה , במונית שירות לירושלים , כדי שאימא תבקר אותה ב " הדסה . " אבל אני לא ראיתי אותה . לא לקחו אותי לבית החולים . כשהייתי שואל לשלומה , הייתה התשובה , המגיעה מפיה של אימא , זהה תמיד : "קצת יותר טוב " . וכך השתפר מצבה אס-אט עד שנפטרה . לפני כן היא ביקשה לחזור לחיבת-ציון , כשכבר היה ברור שאין לה סיכוי . ואני חשבתי , שמצבה השתפר די הצורך , ולכן הרשו לה לחזור הביתה . זיכרונות" מאותה תקופה לא ברורים . סבא בבית . סבתא מסבירה , שאסור לה לאכול דגים , ואולי הוסיפה עוד כמה מאכלים לרשימה האסורה . היא מבקשת ממני לאכול , בעדינות מתוקה , רוצה לראות אותי נהנה . מבטה עצוב , ואני מרגיש צער , על שהיא אינה טועמת אפילו ממה שאני אוכל . סבתא נראית צהבהבה , מראה פניה משתפה ובפעם אחרת היא נגלית לי לרגע - אינני יודע באיזו מציאות - והיא כמעט שלדית , עצמות לחייה בולטות , ומעט שערות לראשה . אני יודע על הקרנות , אני שומע את המילה "ק 1 בלט , " ואיתה את המילה הספרדית , ךךיו-ם , Radiom ואני מבין שאלו חומרים מסוכנים . הרי קראתי את 1 ף חת . ם של מאך 1 קיף , ולמדתי , שהיא גילתה את הרדיום . אני יודע גם ממה היא מתה בסוף הספר , כמה דפים אחרי התמונה , שמראה אותה אוחזת בשולחן העבודה בכאב , מנסה להמשיך בעבודה . התמונות מתערבבות . סבתא ומארי קירי , נשים אירופיות עדינות , מסתירות את כאבי הגוף , אוחזות בחוזקה בשולחן . ואז היא מתה . יום רביעי בבוקר , שעה מוקדמת , הטלפון מצלצל , נטרק במהירות . אימא ואבא יוצאים מן הכית כסערה . אני חוזר הביתה מבית הספר , העוזרת מחכה לי . יום רביעי הוא היום שלה . אני חוזר מבית הספר , והיא שורפת את האוכל , מטגנת הכול במחבת מלאה בשמן . 33 . משפטי מידה בגרפים החליטו על צורת הקשר בין שני הגורמים , ציירו את הגרף ואמרו משפט עם ככל IY מספר טיולים בשנה - גיבוש חברתי של הכיתה ( 1 השכלת ההורים - מםפר הילדים ( 2 מספר בני המשפחה הגרים בקרבת מקום - קשרים חברתיים חזקים ( 3 מספר הילדים הגרים באותו חדר - קשרים רגשיים חמים בין הילדים

נטע-מטח


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר