עמוד:יא

מטרות הלימוד התלמידים יבחינו בין גוף לבין חומר ויקשרו ביניהם . התלמידים יכירו את מאפייני הגוף - מסה , נפח וצורה . התלמידים יבינו את המושג צפיפות . התלמידים יכירו את תכונותיהם של שלושת מצבי הצבירה . התלמידים יכירו חומרים בשלושת מצבי הצבירה . הבהרות מתודיות במהלך הלמידה וההוראה של פרק זה חשוב לשים לב לנקודות האלה : . 1 הבחנה בין גוף וחומר - גוף הוא כמות כלשהי של חומר , והוא מאופיין בצורה , במסה ובנפח . תלמידים מתקשים להבדיל בין גופים לבין החומרים שמהם הגופים עשויים . בפרק מוצגות דוגמאות רבות לגופים העשויים מחומר אחד או מכמה חומרים , במצבי צבירה שונים , והתלמידים מתרגלים את ההבחנה בין הגוף לחומרים הבונים אותו . אפשר לחזק את ההבחנה בין גוף לחומר באמצעות הבאת דוגמה של גוף שחולק לגופים קטנים יותר : הגוף השתנה , אך החומר לא השתנה . דוגמאות : כוס זכוכית שנשברה או גוש פלסטלינה שחולק לגושים קטנים יותר . כשמחלקים את הגופים , המאפיינים שלהם - הצורה , המסה והנפח - משתנים , אך תכונות החומר אינן משתנות . . 2 מהו חומר ? - מבית הספר היסודי ועד חטיבת הביניים תלמידים מתקשים להסביר מהו חומר . תפיסת הילדים הצעירים את מושג החומר אינה כוללת את כל החומרים , ויש ילדים הכוללים במושג " חומר" גם דברים שאינם חומרים . לדוגמה , תלמידים רבים אינם סבורים שבשר , דם או גז הם חומרים , ולעומתם יש תלמידים המאמינים כי צל הוא חומר . רבים מבני הגילים 15-13 חושבים שלגז אין מסה . בפרק זה התנסויות רבות , ובהן מדידות של מסה ושל נפח , העשויות לחדד את תפיסת הילדים את החומר . לדוגמה : מדידות מסה ונפח של האוויר , המוכיחות שהוא חומר אף שקשה לתפוס אותו כחומר באמצעות החושים . . 3 שינוי צורה ושימור הנפח והמסה - תלמידים רבים מתקשים להבין כי שינוי צורה אינו משנה את הנפח ( בנוזלים ובמוצקים ) או את המסה ( בכל החומרים . ( בפרק זה התלמידים מתנסים במדידות נפח של נוזלים בכלים שצורותיהם ונפחיהם שונים , הן במעבדה הן בפעילות המתוקשבת , התלמידים מודדים מסה ונפח של פלסטלינה לפני שינוי צורתה ואחריו , ובודקים אם שינוי הצורה גרם לשינויים במסה ובנפח . . 4 מושג הצפיפות - מושג הצפיפות קשה להבנה בשל היותו מושג מופשט שאי אפשר למדוד באופן ישיר אלא רק כתוצאה של פעולת חישוב - חלוקת המסה בנפח . מלבד זאת , משמעות המושג בשפה היומיומית עלולה להטעות את התלמידים להאמין שחומר צפוף יותר הוא חומר שחלקיקיו צפופים יותר , אף שלפי המשמעות המדעית חומר בעל צפיפות גבוהה יותר הוא חומר שבו יש מסה גדולה יותר ביחידת נפח אחת . בפרק זה מושג הצפיפות מוצג בתחילה באמצעות מדידות והשוואות - בין מסות של גופים שנפחם שווה העשויים מחומרים שונים , ובין נפחים של גופים שמסתם שווה העשויים מחומרים שונים . מכיוון שציפה מושפעת מצפיפות החומר אפשר להמחיש את הצפיפות השונה של חומרים ( גזים , נוזלים או מוצקים ) באמצעות ניסויים של ציפה . הפעילות המתוקשבת צפיפות וציפה עשויה לסייע מאוד להבנת המושג . . 5 המרת יחידות מידה - תלמידים רבים מתקשים בחישובים המתמטיים , והפרק כולל תרגולים רבים בהמרה . עבודה במחשב כל הפעילויות ברשת בפרק זה מתבצעות באתר האינטרנט הילקוט הדיגיטלי לחט"ב - מדע וטכנולוגיה : . www . ebaghigh . cet . ac . il פעילות מתוקשבת : מודדים ואורזים זוהי פעילות של פתרון בעיה , שבמסגרתה התלמידים מתנסים בהדמיה במדידות נפח של גופים מוצקים שצורתם אינה צורה גאומטרית . פעילות מתוקשבת : מסה ומשקל בפעילות זו התלמידים מתנסים במדידות מסה במאזני כפות ובמדידות משקל במאזני קפיץ , ובודקים אם התוצאות משתנות בגרמי שמים שונים . פעילות מתוקשבת : צפיפות וציפה הדמיה המאפשרת חקר בנושא צפיפות וציפה במים , באמצעות שינוי הנפח והמסה של קוביות שונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר