עמוד:ו

פרקי הלימוד - הקשר לתכנית הלימודים והבהרות מתודיות פרק ראשון : מבוא למדעי החומר בפרק זה מופיעה הקדמה כללית למדעי החומר פיזיקה וכימיה , ולהנדסה , העוסקת ביישומים טכנולוגיים הקשורים לתחומים אלה . הפרק מציג מאפיינים מהותיים של כל אחד משלושת התחומים , ודן בשני מאפיינים החיוניים להבנת עולמנו - חומרים ואנרגיה . בפרק גם נפרסת שיטת החקירה המדעית בפיזיקה ובכימיה , הנפתחת בשאלה , ממשיכה בהעלאת השערה , בתכנון ניסויים ובביצועם לבדיקת אמיתות ההשערה ולהסקת מסקנות בנוגע לאמיתותה . מטרות הלימוד התלמידים יכירו את הכימיה כתחום מדע החוקר את החומרים בעולמנו . התלמידים יכירו את הפיזיקה כתחום העוסק בחוקים הבסיסיים של עולמנו . התלמידים יכירו את ההנדסה כתחום שבו מיושם ידע מדעי וידע טכנולוגי לצורכי האדם . התלמידים יכירו את השיטה המדעית , שלפיה נערך המחקר בכימיה ובפיזיקה . המבוא מציין כי הפעילויות והתהליכים , ברמת המיקרו וברמת המקרו , משלבים את המושגים חומרים ואנרגיה . כדאי לחזק את הבנת השילוב הזה באמצעות דיון בכיתה . בדיון אפשר , למשל , לבקש מן התלמידים דוגמאות לשילוב של חומרים ושל אנרגיה בפעולות ובתהליכים המוכרים להם . אפשר גם לשאול אם הם מכירים פעולות או תהליכים שאין בהם שילוב כזה . בפרק זה גם שולבה הבניית שיטת החקר הידועה משנים קודמות . לסעיף זה אפשר לחזור לאורך הוראת כל ספר הלימוד . פרק שני : אנרגיה סביבנו הפרק עוסק במושג האנרגיה . במהלך הפרק התלמידים נחשפים לאנרגיה כצורך לקיומן של התופעות השונות ולאנרגיה כאמצעי לתיאורם של תהליכים - טבעיים ומלאכותיים כאחד . מושג האנרגיה נלמד בכיתה ז בעיקר באופן איכותי , ולעתים גם באופן חצי כמותי . בהמשך לימודי הפיזיקה של התלמידים בחטיבת הביניים הם ילמדו את נושא האנרגיה ברמה כמותית ובשילוב היבטים אחרים שלה . לנושא האנרגיה חשיבות במהלך הלימודים בחטיבת הביניים לא רק בתחום הפיזיקה , אלא גם בתחומים כימיה וביולוגיה . האנרגיה היא מושג מופשט לתלמידים . אין להם אפשרות לתפוס אותו באמצעות החושים , בניגוד לחומר , שאפשר לתפוס אותו באמצעות ראייה , מישוש ועוד . עם זאת האנרגיה קיימת על כל צעד ושעל בחיי כולנו , וכמובן בחייהם של התלמידים . היא קיימת בפעולתם של המכשירים ושל תופעות הטבע . על כן חשוב להעלות את האנרגיה למודעות התלמידים , לשכנעם בקיומה ובצורך בה , ללמדם על יכולתה לתאר תהליכים , ולנתח אתם תופעות שונות באמצעותה . במהלך הפרק התלמידים נחשפים לסוגי אנרגיה שונים , להמרות אנרגיה , למעברי אנרגיה מגוף לגוף ולחוק שימור האנרגיה . נושאים אלה מוצגים לפניהם בקישור מתמיד לתופעות המוכרות להם מחיי היומיום , ולצד ביצוע ניסויים פשוטים . לתלמידים מוצעות אנימציות אינטראקטיביות רבות להמחשת הנושאים הנלמדים ולחיזוק הבנתם בהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר