עמוד:ה

מטרות ועקרונות עיקריים הנושאים הנידונים בספר הנם נושאי חובה בתכנית הלימודים המעודכנת במדע וטכנולוגיה לחט"ב . מטרות הלימוד והנושאים המרכזיים של יחידת הלימוד מדעי החומר לכיתה ז נגזרו מתכנית לימודים זו . להלן העקרונות העיקריים שעל התלמידים לדעת ולהבין ( לקוח מתכנית הלימודים : ( נושא מרכזי : אנרגיה . 1 לאנרגיה יש מופעים שונים ( סוגי אנרגיה . ( 2 . אנרגיה יכולה להפוך מסוג אנרגיה אחד לסוג אנרגיה אחר ( המרת אנרגיה . ( 3 . אנרגיה יכולה לעבור מגוף לגוף ( מעבר אנרגיה . ( 4 . במערכות טכנולוגיות מתרחשים המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה . . 5 בין גופים בעלי טמפרטורות שונות הנמצאים במגע עוברת אנרגיה עד למצב יציב , שבו הטמפרטורה של הגופים שווה . . 6 מעברי אנרגיה בין גופים בעלי טמפרטורות שונות יכולים להתרחש בדרכים שונות : הסעה , הולכה וקרינה . . 7 חוק שימור האנרגיה : במערכת סגורה , שאינה מאפשרת מעבר אנרגיה בינה ובין סביבתה , כמות האנרגיה הכוללת נשמרת . . 8 בהמרות ובמעברי אנרגיה לא כל האנרגיות המתקבלות נוחות לשימוש . . 9 האדם מנצל אנרגיה לתועלתו , כדי להגביר את יכולתו וכדי לשפר את איכות חייו . . 10 להפקת אנרגיה ולשימוש במשאבי האנרגיה השונים ( מקורות האנרגיה ) יש השפעה על איכות החיים ועל הסביבה . . 11 קיימים קשרי גומלין בין מדע , טכנולוגיה וחברה . . 12 לטכנולוגיה יש השפעה על איכות החיים ועל הסביבה . שימוש נבון בטכנולוגיה מאפשר לצמצם את היבטיה השליליים . נושא מרכזי : חומרים . 1 גוף מאופיין על–פי החומר ממנו הוא עשוי , צורתו , מסתו ונפחו . . 2 חומרים מאופיינים על–פי ההרכב , המקור , התכונות הכימיות והפיזיקליות . . 3 האדם משתמש בחומרים לצרכיו בהתאם לתכונותיהם . . 4 בחומרים יכולים להתרחש שינויים פיזיקליים . בשינוי פיזיקלי מהות החומר אינה משתנה . . 5 חימום גוף ( תוספת חום ) או קירור גוף ( גריעת חום ) יכולים לגרום שינויים פיזיקליים ושינויים כימיים . . 6 על פי מודל החלקיקים כל חומר בנוי מחלקיקים וביניהם קיים ריק ; החלקיקים נמצאים בתנועה מתמדת . . 7 מודל החלקיקים מסביר תכונות של חומרים ותופעות הקשורות בהם . . 8 להפקת חומרים , לעיבודם ולשימוש בהם יש השפעה מכרעת על איכות חיי האדם ועל הסביבה . תחום תוכן : טכנולוגיה . 1 ייחודו של האדם ביכולתו לפתח אמצעים מגוונים להגברת יכולתו ולשיפור איכות חייו . . 2 הטכנולוגיה עוסקת בהפקה , בעיבוד ובייצור חומרים לבניית מוצרים לצורכי האדם . . 3 קיימים קשרי גומלין בין הטכנולוגיה לבין המדע ובין הטכנולוגיה לבין החברה . . 4 הטכנולוגיה משפיעה על החברה בתחומים שונים , כגון רפואה , חקלאות , תעשייה ותקשורת . . 5 הטכנולוגיה משפיעה על אורח החיים , על רמת החיים , על איכות החיים ועל הסביבה . . 6 לטכנולוגיה יש השפעות שליליות כמו פגיעה בסביבה , עם זאת אפשר להשתמש בטכנולוגיה גם כדי לצמצם אותן . . 7 תהליך התיכון הוא הדרך שבה ניתן מענה לצורך או פתרון לבעיה . . 8 תהליך התיכון נעשה תוך יישום ידע בשלבי התכנון , הייצור , ההערכה והשיפור . . 9 תהליך התיכון כרוך בהפעלת שיקולים שונים , כגון שיקולים כלכליים , חברתיים , ערכיים , בטיחותיים וסביבתיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר