עמוד:34

. 1 מדד : כישורי חשיבה בספר הלימוד יש פעילויות הדורשות כישורי חשיבה לא מורכבים , כגון : זכירת פרטים או הפקת מידע בסיסי מן הטקסט הנקרא . פעילויות אחרות דורשות כישורים מורכבים יותר , כגון : איסוף מידע וארגונו מחדש בצורה אחרת ( בטבלה , בתמונה , בסיכום וכדומה , ( או ניתוח של סוגיה פשוטה , או הסבר על תהליך בודד או על השוואה בין תופעות בעזרת מספר מוגדר וקטן של נקודות להשוואה . ועוד סוג של פעילויות הוא פעילויות מורכבות המצריכות כישורי חשיבה מורכבים , כגון : השוואה בין מספר רב של גורמים והסקת מסקנות , ניתוח של תהליכים שונים ובחינתן של השפעות הדדיות ביניהם , יישום של עקרונות במצבים חדשים , חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות של האדם . השתדלנו להמעיט בפעילויות הדורשות כישורי חשיבה לא מורכבים ו " ציטוט " של הטקסט . מרבית הפעילויות דורשות הפעלת כישורי חשיבה מורכבים יותר . עם זאת , חשוב לזכור : שאלות התומכות בהבנת הנקרא הן תנאי חשוב לביצוע מטלות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים . לכן , חשוב שהמורים יהיו ערים למקרים של צורך לתת פיגומים לתלמידיהם . דוגמאות א . פעילות הדורשת כישורי חשיבה פשוטים – פעילות מסוף פרק ד ביחידת האקלים ( עמוד , 114 פעילות מספר : ( 4 הגדירו את המושגים הבאים : לחות מוחלטת , לחות רוויה , לחות יחסית . כאן התלמידים נדרשים למצוא את המידע בטקסט , להסביר את המושגים ולעמוד על ההבדלים ביניהם . ב . פעילות הדורשת כישורי חשיבה מורכבים יותר פעילויות בסוף פרק א של יחידת האקלים ( עמוד , 79 פעילות מספר ( 16 מדוע , לדעתכם , תושבי אגן הים התיכון צובעים את בתיהם בצבע לבן ? ומדוע קולטי השמש , המשמשים לחימום המים , עשויים מזכוכית כהה מאוד ? כאן התלמידים נדרשים להבין כי האלבדו של הצבע הלבן הוא גבוה , כלומר – רובה של קרינת השמש מוחזר אל החלל , ולכן המשטח הלבן מתחמם פחות . הם נדרשים להסיק כי עובדה זאת מסייעת לתושבי אזור הים התיכון , אשר אקלימו חם רוב חודשי השנה . מאידך , עליהם להבין שהאלבדו של צבע הכהה הוא נמוך , ולכן רוב הקרינה נבלעת במשטח כהה ומחממת אותו , וכך המים מתחממים . פעילויות בסוף פרק א של יחידת האקלים ( עמוד , 78 פעילות מספר ( 2 תארו את המתרחש על פני כוכב לכת שאין סביבו אטמוספרה . התמקדו במה שקורה בכוכב לכת כזה ביום ובלילה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר