עמוד:30

. 4 שילוב אקטואליה בלימוד הנושא לנושאים רבים בספר יש ביטוי בחיי היום-יום ובאמצעי התקשורת , וחשוב מאוד לשלב חומרים אקטואליים במהלך הלימוד . המטרות של שילוב האקטואליה בלימוד התכנים של ספר הלימוד : א . עדכון נתונים ותופעות ב . העשרת הנושאים הנלמדים ג . הבלטת הרלוונטיות של הנושאים הנלמדים ד . יישום החומר הנלמד ה . לימוד בדרך מעניינת ועוד מטרות נלוות : היכרות עם שפת התקשורת ושימוש מושכל וביקורתי באמצעי התקשורת . דרכים לשילוב האקטואליה בלימוד הנושא : א . התלמידים ישלבו ידיעות רלוונטיות לנושאי הספר באופן שוטף במהלך הלימוד : בראשית השיעור , במהלכו או בסיומו . ב . התלמידים יאספו קטעי אקטואליה בנושא מסוים וינתחו אותם . ג . כתב-עת בנושאי הגאוגרפיה הפיזית ( מודפס או דיגיטאלי ) – קבוצה של תלמידים תשמש מערכת של עיתון ( כיתתי או שכבתי , ( ותכין מעין כתב-עת שיכלול ידיעות , תמונות ואיורים . לכתב-העת אפשר להמציא שם , ואף להפיץ אותו בין תלמידי הכיתה והשכבה . ד . התלמידים יבצעו פרויקט אקטואלי מקיף , שיתמשך בכל תקופת הלימוד ויכלול שלבים אחדים : איסוף , מיון ועיבוד של מידע . פרויקט כזה יכול להיות איסוף של נתוני מזג אוויר במשך כמה חודשים , מעקב אחרי רעידות אדמה חזקות , התפרצויות געשיות או אחרי סופות טרופיות עזות , ועוד . הצעה לפרויקט אקטואלי : . 1 איסוף – כבר בראשית הלימוד , לאחר היכרות ראשונית עם נושאי הספר , בקשו מן התלמידים לאסוף קטעי מידע ממקורות מידע שונים ולסמן על כל ידיעה את המקור ואת התאריך . כדאי שגם המורים ישתתפו בתהליך האיסוף . . 2 מיון – התלמידים ידונו בעקרונות מיון אפשריים וימיינו את הידיעות שאספו , על-פי העקרונות שנבחרו . דוגמה : מיון לפי פרקי הספר או לפי נושאים כלליים . את המיון אפשר לבצע במליאת הכיתה או בקבוצות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר