עמוד:26

מהחור התחתון המים יתיזו למרחק הגדול ביותר ומהחור העליון למרחק הקטן ביותר . הסיבה לכך היא שמרחק ההתזה תלוי בלחץ המופעל עד לחור . ככל שהחור נמוך יותר , יש מעליו עמודת מים גדולה יותר ולכן הלחץ גדול יותר . במקרה זה השתמשנו במים , אך ניצלנו תכונות פיזיקאליות דומות של המים ( הנראים ) והאוויר ( הבלתי נראה . ( ככל שעולים בגובה – לחץ עמודת האוויר קטן יותר . " זה שעולה או זה שיורד " - אוויר עולה אם הוא חם מהסביבה , ושוקע אם הוא קר מהסביבה . כלים וחומרים : 2 בקבוקי זכוכית קטנים ( מומלץ עם פיה צרה . ( סיר קטן עם ידית , קערת פלסטיק , מים , קוביות קרח , גזיה , קיסמי עץ ( רצוי ארוכים , אותם נוח להחזיק , ( גפרורים . הוראות ביצוע : א . מלאו את הסיר עד למחציתו במים , חממו את המים על הגזייה עד לרתיחה . מלאו את קערת הפלסטיק בקוביות קרח . הניחו בקבוק אחד במים החמים ואת האחר בקערת הפלסטיק בין קוביות הקרח . ב . המתינו כ 10 – דקות - זהו פרק הזמן הדרוש כדי שטמפרטורת האוויר שבבקבוק תשתווה לטמפרטורת הסביבה שבה הוא נמצא . ג . הדליקו קיסם וזרקו אותו כשהוא עומם לתוך הבקבוק שבו נמצא האוויר החם . הדליקו קיסם שני וזרקו אותו כשהוא עומם לתוך הבקבוק הקר . ד . הסתכלו בעשן היוצא מכל אחד מהבקבוקים . מה שתקבלו הוא : א . בבקבוק שבתוכו האוויר החם , העשן מהקיסם עולה ויוצא דרך הפיה . לעומת זאת בבקבוק שבתוכו האוויר הקר העשן נשאר בתוך הבקבוק וכמעט אינו עולה למעלה . ב . העשן בבקבוק הקר נשאר זמן רב יותר . ג . אוויר חם מתפשט ולכן מהבקבוק שבתוכו האוויר החם , העשן יצא החוצה . לעומת זאת אוויר קר שוקע ולכן העשן בבקבוק שבתוכו האוויר הקר יישאר בתוך הבקבוק . מתצפיות למסקנות ( מומלץ לתת לתלמידים כדף עבודה : ( א . תארו את הניסוי ותוצאותיו . ב . באיזה מהבקבוקים נשאר העשן זמן רב יותר ? ג . מהי הסיבה להבדל בשהות העשן בבקבוקים ? הסבירו . לסיכום הניסוי : אוויר חם מתפשט , צפיפותו קטנה ולכן הוא עולה . אוויר קר מתכווץ , צפיפותו גדלה והוא שוקע . אם האוויר קולט חום הנפלט מפני כדור הארץ , הטמפרטורה שלו עולה , הוא מתפשט , צפיפותו קטנה ואז הוא עולה . צפיפותו של אוויר קר גדולה יותר והוא תופס את מקומו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר