|
עמוד:20
התמונות מאות התמונות ששובצו בספר הלימוד , נבחרו במטרה להביא את הביטוי החזותי הטוב ביותר לתופעות ולתהליכים הנידונים ; באמצעות התמונות ניתן להשיג יעדים לימודיים , כגון : א . התמונות מספקות המחשה והדגמה של תופעות ושל תהליכים , ובכך הן מסייעות בפיתוח ובהבניה נכונים של המושגים . ב . התמונות מקרבות את מושאי הלמידה אל התלמידים , ו " מכניסות " אותם אל הכיתה . ג . התמונות מאפשרות להשוות בין תופעות . חשוב לסייע לתלמידים לדלות מידע רלוונטי מן התמונה ולעמוד על הקשר בינה לבין התופעה או התהליך שהיא מדגימה . כמו כן , יש להביא בחשבון שהתמונות מוסרות התרשמויות סובייקטיבית של הצלמים , ועל כן יש לנהוג בזהירות במידע שהן מספקות . במהלך לימוד הנושא אפשר להשתמש בתמונות בדרכים שונות : א . תוכלו להתעכב על התמונות תוך כדי קריאת הטקסט לפי הפניה מן הטקסט אל התמונה ; אפשר להתבונן בתופעות שהתמונות מדגימות ; ואפשר להפנות את התלמידים אל חלק מן התמונות גם במהלך הלימוד של נושאים אחרים . ב . באמצעות התמונות תוכלו לפתוח או לסכם את הלימוד של כל אחד מיחידות הספר : כפתיחה – כדי לגלות מה הם נושאי היחידה , וכסיכום – כדי להמחיש את הנושאים שנלמדו . האיורים לאיורים חשיבות גדולה במקרים שיש מגבלות לקבל המחשה או מידע מתמונות מצולמות . בספר הלימוד השתמשנו באיורים במקרים הבאים : א . כאשר יש צורך להמחיש תופעות ותהליכים . ב . כאשר יש צורך להציג תופעה גדולה בממדיה או קטנה מאוד . ג . כאשר יש צורך להציג באופן סכמתי מערכות מורכבות , כגון : יצירה ופירוק של מולקולות האוזון . המפות לפיתוח המיומנויות : הפקת מידע ממפות , פירוש המידע , ניתוחו ויישומו – יש מקום חשוב בלימוד מקצוע הגאוגרפיה בכלל . בנושאי הגאוגרפיה הפיזית יש למפות חשיבות מיוחדת , המפות ממחישות תופעות ותהליכים שונים , ואנשי המקצוע נעזרים בהן לתיאור התופעות ולניתוחן . חלק מהמפות בספר הן מפות פיזיות , למשל : מפת אגן ההיקוות של נהר האמזונס , וחלקן הן מפות נושאיות , כמו למשל מפת אזורי הזמן . המפות מאפשרות לחקור את הביטוי המרחבי של התופעה , את הקשר בין כמה תופעות המופיעות באותה מפה או את הקשר בין תופעות רלוונטיות במפות שונות . ספר הלימוד יוצר הזדמנות לתרגל ולחזק את מיומנויות השימוש באטלס . כדאי לעודד את התלמידים לפנות למפות שונות באטלס בחיפוש אחר מקומות ותופעות המוזכרים בספר .
|
|