עמוד:10

מבנה ספר הלימוד ספר הלימוד מחולק ליחידות העוקבות אחרי המבנה הנדרש לפי תוכנית הלימודים , וכל יחידה מחולקת לפרקים . רצף התכנים מחשבה רבה הושקעה בארגון החומר הכלול בספר ובחלוקתו לחלקים , ליחידות , לפרקים ולסעיפים . הספר מאפשר למידה מודולרית , כלומר בחירה בסדר ההוראה של החלקים והיחידות ובזמן שיוקדש לכל נושא . ובכל זאת , יש היגיון בארגון היחידות בספר : יחידה 1 עוסקת במרחב שמחוץ לכדור הארץ – החלל , מערכת השמש וכדור הארץ ; יחידה 2 עוסקת באקלים כדור הארץ המושפע מהשמש כמקור אנרגיה ומהאטמוספרה המקיפה אותו ; יחידה 3 מתחילה בכוחות הפנימיים שהם המסד של נופי כדור הארץ , ומסתיימת בכוחות החיצוניים הפועלים על פרי יצירתם של הכוחות הפנימיים ; יחידה , 4 האחרונה , עוסקת במשאבי כדור הארץ ובדרך ניצולם בידי האדם . בספר אמצעים שונים להרחבה , העשרה והדגמה של תוכני הלימוד : מסגרות ובהן נושאי העשרה : מסגרות " עוד מבט " העוסקות , בעניינים אקטואליים ( לדוגמה , רעידות האדמה בהאיטי וביפן , ( בהעשרה של ידע עולם ( לדוגמה , מדוע נעלמו הדינוזאורים , העיר פטרה , קו התאריך הבינלאומי או הצלב האדום , ( או בהרחבות בנושאי הלימוד ( לדוגמה , על קרינת השמש והיווצרות הצבעים או על מכשיר הסיסמוגרף . ( מושגים : בכל עמוד ציון המושגים המרכזיים הנידונים בטקסט . הפניות לאתרים ומאמרים באינטרנט : הכוונה למאמרים , אנימציות ואתרים נבחרים שעשויים להדגים ולהמחיש את נושאי הלימוד , ואלה יעודכנו באופן רצוף בגרסת הספר בכותר . המלצה אפשר להציע לתלמידים להכין חקרי מקרה המדגימים תופעות הנלמדות בכיתה בעזרת מקורות מידע שונים ( הפניות למקורות מידע מצויים בספר הדיגיטאלי , ( ויציגו את ממצאיהם בפינה שתיוחד לכך – בכיתה או במרחב האינטרנטי של הכיתה . כדאי לדעת : הבנת הנושאים השונים בתחום הגאוגרפיה הפיזית קשורה לא מעט להבנת עקרונות פיזיקאליים וכימיים . הנחת היסוד בספר הלימוד היא שחלק גדול מעקרונות אלה נלמדו בשיעורי המדע והטכנולוגיה . עם זאת , אנחנו ממליצים לבדוק עם סגל המורים בבית-הספר המלמד מדע וטכנולוגיה , האם נושאים שונים אכן נלמדו בכיתה . יש טעם רב בתיאום של הוראת הספר הזה עם מורי המדע והטכנולוגיה , כך שהוא יילמד לאחר סיום היחידות הרלוונטיות במדעים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר