עמוד:64

הטלוויזיה החינוכית > 23 FM – פרק : 2 מספרים קישורים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – קישורים > מערכת הצורות > שם המספר הערות והנחיות ספירליות בהוראת הנושא : תקינות ספר ז – שיעור : 5 תקינות ספר ח – שיעור : 20 מילות יחס ; שיעור : 21 שם המספר ספר ט – שיעור : 19 תקינות בספר ז - לקט נושאים בסיסיים הקשורים לתקינות . בספר ח - התמקדות בנטיית שם המספר ובנטיית מילות היחס . בספר ט - אינטגרציה של נושאים מתחום הנטייה ומתחום התחביר . מצב הפוך – הסיבה לבלבול הגדול בשם המספר נעוצה בעובדה שהמצב בשם המספר הפוך מן המצב הרגיל בשפה . בשפה העברית שמות עצם ושמות תואר בצורת הנקבה מסתיימים בסופית סה ( ילדה , חתולה . ( לעומת זאת בשם המספר ( מספר מונה ) הצורן סה מציין את מין הזכר ( שלושה , שבעה ) ודווקא בנקבה לא נוסף כלל צורן . מין דקדוקי – כדאי להדגיש לפני התלמידים כי המין הדקדוקי של המילה נקבע לפי צורת היחיד ועל ידי הוספת שם תואר ( לוח ירוק = זכר , אבן כבדה = נקבה , ( ולא על-פי הסיומות המאפיינות כי הן עשויות להטעות לעתים קרובות . דרכים לזכירה – כדי להקל על הזכירה של הצורות הנכונות של המספר המונה כדאי לגייס מטבעות לשון מוכרות המוטמעות היטב בתרבות , בהיסטוריה ובספרות . כדאי לרתום את " אחד מי יודע" לזכירה : שלושה אבות , שני לוחות הברית . 'וכו צורת הנסמך בזכר מסתיימת ב-ת – אות שבדרך כלל מאפיינת נקבה ( ודווקא בסמיכות . ( לכן כדאי להזכיר את " מלחמת ששת הימים" או את " זהבה ושלושת . "הדובים בעברית הדבורה יש נטייה להשתמש בצורות הנסמך של הזכר ( הצורות ב-ת ) גם בנקבה ") שלושת ההצגות " במקום " שלוש ההצגות , (" לכן חשוב להדגיש שה-ת כמו ה-סה היא סיומת של זכר . זו גם ההזדמנות ל"חדש" לתלמידים כי עשרת הדיברות הם שם בזכר ( צורת היחיד – דבר ולא * דברה . ( את צורת העשר ( שלושה עשר ( 'וכו כדאי להצמיד לחרוז זכר = עשר . לגבי צורות " קשות" כמו גיל – כדי להחליט אם המספר בזכר או בנקבה , אפשר להעבירו למספרים הקטנים : הילד בן שלוש או בן שלושה ? כמו כן , ניתן לומר לתלמידים כי סופרים שנים והרי שנה היא נקבה , לכן גיל תמיד בנקבה . תאריכים קל לזכור בעזרת : תשעה באב , אחד באפריל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר