עמוד:63

שיעור : 21 שם המספר שיעור זה , כמו קודמו , מוקדש לעוד קבוצה של חלקי הדיבור – שם המספר , בדגש על התקינות הלשונית . שיעור זה מתרכז בסוגי שם המספר ובתיקון שיבושים במספר המונה . הפניות למקורות באינטרנט הרצאות וסרטונים שיעור : 20 מילות יחס שיעור זה והשיעור הבא מוקדשים לעוד שתי קבוצות של חלקי הדיבור – מילות היחס ושם המספר , בדגש על התקינות הלשונית . שיעור זה מתרכז במאפיינים של מילות היחס , ומתרגל חלק מן הצורות התקינות של שיבושים שכיחים . יש לציין שנושא התקינות אמור להיות מטופל לאורך כל שיעורי העברית . הערות והנחיות ספירליות בהוראת הנושא : תקינות ספר ז – שיעור : 5 תקינות ספר ח – שיעור : 20 מילות יחס ; שיעור : 21 שם המספר ספר ט – שיעור : 19 תקינות בספר ז - לקט נושאים בסיסיים הקשורים לתקינות . בספר ח - התמקדות בנטיית שם המספר ובנטיית מילות היחס . בספר ט - אינטגרציה של נושאים מתחום הנטייה ומתחום התחביר . מילות תוכן ומילות תפקוד – יש המחלקים את חלקי הדיבור לקבוצות גדולות של מילים ( מילות תוכן ) ולמיליות ( מילות תפקוד . ( קבוצת מילות התפקוד אינן מייצגות אובייקט הנמצא במציאות , אלא קשר בין אובייקטים . נוסף על כך , קבוצת מילות התפקוד היא קבוצה קטנה . אין מילות יחס רבות ואין מילות קישור רבות , אבל זו קבוצה שכיחה מאוד בטקסט והיקרויותיה רבות . ועוד תכונה – מילות התפקוד הן קבוצה " . "סגורה בניגוד לקבוצה של מילות התוכן – שהיא קבוצה פתוחה ונוספים לה שמות עצם ופעלים חדשים – למילות התפקוד לא נוספות מיליות חדשות . תקינות ומילות יחס – מילות יחס מתאפיינות בנטייה לא רגילה . יש בהן חריגות רבות ולא צפויות . למשל , נטיית הנוכחת , מסתיימת לפעמים בתנועה ד ( איתך , אותך ) ולפעמים בתנועה ד ( בשבילך , אצלך . ( גם הבסיס של מילת היחס עשוי להשתנות : מן – ממני ( בסיס , ( -נממ מהם ( הבסיס מ . ( במידת האפשר יש להציג לתלמידים הכללות על גבי מערכת הנטייה של מילות היחס , אך את הצורות החריגות של מילות היחס יש לשנן וללמוד בעל פה . לשם כך ניתן התרגול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר