עמוד:61

שיעור : 19 שם התואר בשיעור זה לומדים להכיר את התכונות הדקדוקיות של שם התואר בהשוואה לשם העצם , ואת צורות הגזירה האופייניות לו . הפניות למקורות באינטרנט קישורים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – קישורים > מערכת הצורות > שם תואר הערות והנחיות דרגות היתרון וההפלגה בשל הדמיון הרב בין שמות העצם ובין שמות התואר , רצוי להיעזר בעוד תכונה כדי להבחין ביניהם – דרגות היתרון וההפלגה של שמות התואר ( יפה יותר / פחות , יפה מאוד , יפה ביותר , הכי יפה . ( את דרגות היתרון וההפלגה לא ניתן להוסיף כלל לשמות העצם . הצירופים שולחן" * ביותר" או * שולחן מאוד" – אינם תקינים ואינם קבילים , כמובן . לפיכך היכולת לקבל את דרגות היתרון וההפלגה תצביע על שם תואר ( ולא על שם עצם . ( עם זאת , יש לסייג את התכונה המבחינה הזאת : היא מבחינה רק בין שמות עצם ובין שמות תואר . הצעה לעוד פעילויות פעילות : שיבוץ שורש במשקל העיקרון של שיבוץ שורש בתבנית תורגל כבר בשיעורים שעסקו במערכת הפועל . בשיעור זה אפשר לחזור על הלימוד באמצעות טבלה שהתלמידים משלימים בה את המילים על ידי שיבוץ שורש במשקל . רצוי להכין רשימה מפורטת של משקלי שמות עצם נפוצים , ולבקש מהתלמידים לשבץ שורש במשקל ולזהות את משמעות המשקל . דוגמה : פעילות : איסוף שמות פעולה שמות הפעולה נפוצים מאוד , ואנו נתקלים בהם בכל יום בשלטים , בפרסומות ובמודעות . בקשו מן התלמידים " לאסוף" שמות פעולה מתוך שלטים בשטח בית הספר , ממודעות בכיתה ומכותרות בעיתונים , ולנסות למיין אותם לפי משקלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר