עמוד:58

שיעור : 28 המשקלים בשיעור זה לומדים להכיר את מבנה הגזירה המסורגת של שם העצם – שורש ותבנית . התלמידים מכירים משקלים בסיסיים ואת הדרך לזהות אותם . הפניות למקורות באינטרנט הרצאות וסר טונים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – הרצאות וסרטונים > שורש ותבנית בשם – הרצאה קצרה בנושא יצירת מילים בעברית – תצורת שורש ומשקל . מרצה : שרה ליפקין הטלוויזיה החינוכית – ק > 23 F פרק : 1 תצורת השם קישורים הילקוט הד יגיטלי חט"ב עברית – קישורים > מערכת הצורות > מש קלים הערות והנחיות בניין ומשקל : הדומה – צירוף השורש והמשקל בשם העצם הוא כמו צירוף השורש והבניין בפועל . בניין ומשקל – שניהם מסמלים תבניות , והם נבדלים רק בשמותיהם . את משקלו של שם העצם יוכלו התלמידים לקבוע בנקל לפי צורת היסוד שלו , בדיוק כמו שקבעו את בניינו של הפועל . את המשותף חשוב להדגיש משני טעמים לפחות : א . יש לחזק אצל התלמידים את ראיית הלשון כמערכת ; ואת הכרת הגזירה המסורגת הסתרגות שורש בתבנית , כאחד המאפיינים החשובים ביותר של הלשון העברית ( ושל הלשונות השמיות בכלל . ( ב . ראייה כוללת זאת השתבשה , משום מה , ב הוראת העברית , ואנו מוצאים תלמידים רבים שיש להם מודעות לשורש + בניין בפועל , אך אין הם יודעים שאותו מבנה קיים ונפוץ גם בשמות ( ואף לעתים בתואר הפועל . ( רצוי לתקן את הראייה הזאת . הצעה לעוד פעילות פעילות : שיבושי לשון כהעשרה לנושא המין הדקדוקי של שם העצם , אפשר לעסוק בשמות עצם שטועים בהם בשכיחות גבוהה , כגון : גרב ( זכר , ( ע ט ( זכר , ( צמת ( זכר . ( הציעו לתלמידים להביא " הוכחות" מן השטח למין הדקדוקי של שמות אלה מן העיתונים , משלטי רחוב ומפרסומות . הם יוכלו לאסוף צירופים של שמות אלה בלוויית שמות תואר , כגון : צומת מסוכן , גרביים ארוכים . ייתכן שיגלו בהם שיבושים ( ויתקנו אותם . ( פעילות : המצאות של ילדים – אפשר להזמין את התלמידים לראיין הורים או בני משפחה אחרים , ולשאול על " שגיאות" לשוניות של ילדים ( התלמידים עצמם או בני משפחתם . ( שגיאות כגון : חלונות פתוחות , ביצים שבורים . בכיתה אפשר לנסות להבין ממה נובעת השגיאה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר