עמוד:53

והבניינים הלא דגושים בניינים בלי דגש חזק . השיקולים לחלוקה הם הן מבניים והן דידקטיים . זיהוי צורת היסוד כדי לזהות את הבניין , אנו מפנים את התלמידים לצורת היסוד של הפועל ( עבר נסתר . ( בתהליך השינוי לעבר נסתר אצל תלמידים רבים חלים שיבושים שונים . כדי למנוע אותם , רצוי שהשינוי ייעשה כשהפועל משובץ במשפט הפותח במילים " אתמול הוא . " ... במשפט זה המילה " אתמול" מציינת את זמן עבר , והמילה " הוא" מציינת את גוף הנסתר . התלמידים אמורים לשנות את כל המשפט בהתאם למילים אלה , ובתוכו לשנות גם את הפועל . לתלמידים מתקשים מוצע לעבור לעבר נסתר בהדרגה : קודם להעביר את הפועל לעבר באותו גוף ( נאכל – אכלנו ) ואחר כך לגוף הנסתר ( אכל . ( לאחר שילמדו התלמידים את סימני ההיכר של כל בניין בכל נטיותיו , אפשר להציע להם לזהות את הבניין גם בלי שינוי הפועל לצורת היסוד ( עבר נסתר ) שלו . הבניינים הדגושים ( דגש חזק ) – הדגש החזק נלמד אגב הכרת הצורות הדגושות בבניינים פעל , פעל והתפעל . כיוון שהמכפל במקרים האלה הוא חלק מן התבנית , התלמידים צריכים להכיר את הדגש החזק ( התבניתי ) כמזהה את הבניינים הכבדים . סימון הדגש דווקא בשמות של הבניינים פעל , פעל והתפעל , הדגש המאפיין אינו מסומן ( בגלל העיצור הגרוני ע , ( ויש בכך קושי . כדי להתגבר על הקושי , אפשר להיעזר בסימון הדגש בתבנית הריקה ( ססס , ססס , התססס . ( הצעות לעוד פעילויות פעילות : משחק הבניינים הציעו לתלמידים עבודה בקבוצות : יצירת משחק המבוסס על זיהוי בנייני הפועל . התלמידים יוכלו להמציא משחק דומינו , תצרף , משחק מסלול , משחק זיכרון , תשבץ וכדומה . במשחק יצטרכו לזהות במהירות את בנייני הפעלים שיוצגו לפניהם . כדי שלא להסתבך בפעלים שזיהוי תבניתם קשה – אפשר להשתמש בפעלים מתוך התרגול , ולבקש מן התלמידים להוסיף דוגמות משלהם . בכיתה תוכל כל קבוצה לשחק במשחק שיצרה , ולאחר מכן יתחלפו בסבב , כך שכל קבוצה תשחק בכל המשחקים . פעילות : שורש "פורה" ארגנו בכיתה פעילות הקשורה לשאלה : " האם כל שורש מופיע בכל שבעת הבניינים " ? ( רצוי להימנע מעיצורים גרוניים ( . הכינו מחסן שורשים מגזרת השלמים . אפשר להכין את השורשים בשקית ניילון תלויה ליד הלוח , והתלמידים יבחרו את השורשים מתוכה . אפשר להפוך זאת להגרלה של שורשים מתוך השקית , או להרכיב שורשים על ידי הטלת 3 או 4 קוביות שעל צלעותיהן יש אותיות . התלמידים יכתבו על דף איך ייראה השורש בבניינים השונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר