עמוד:40

שיעור : 9 כתיבת סיכום בשיעור זה עוסקים בנושא כתיבת סיכום בדגש על הסיכום הבורר . מיומנות הסיכום היא מיומנות חשובה , ויש לחזור וללמדה שוב ושוב במהלך הוראת ההבנה וההבעה . הפניות למקורות באינטרנט הרצאות וסרטונים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – הרצאות וסרטונים > סיכום בורר – הרצאה קצרה בנושא הצגת כתיבת סיכום בורר . מרצה : שרון שני-ארבן קישורים ילקוט דיגיטלי חט"ב עברית – קישורים > הבעה בכתב > סיכום הערות והנחיות ספירליות בהוראת הנושא : כתיבת סיכום ספר ז – שיעור : 9 הנושא הנדון ; שיעור : 10 כתיבת סיכום ספר ח – שיעור : 9 כתיבת סיכום ( בורר וכללי ) ספר ט – שיעור : 7 סיכום בורר וסיכום ממזג בספר ז איתור הנושא הנדון וכתיבת סיכום כללי . בספר ח הדגשת סיכום בורר בטקסטים מורכבים יותר . בספר ט הוראת כל סוגי הסיכום , כולל סיכום ממזג . בספרים השונים יש פעילויות הדורשות מן התלמידים סיכום של טקסטים . לעתים התלמידים מתבקשים לסכם טקסט מידע ולהתייחס לעניינים החשובים בטקסט , ולעתים הם מתבקשים לסכם טקסט טיעון ולהציג את טענת הכותב ואת ביסוסה . הסיכום : הבחנה בעיקר הסיכום הוא סוג העיבוד העומד במרכז הלימוד בבית הספר בשל תפקידו כמתווך בין התלמיד ובין חומר הקריאה . כל סיכום כרוך בקיצור של הטקסט המקורי . סיכום התוכן של הטקסט יתבטא בלשון , במבנה וגם בהיצג החיצוני ( הפורמט ... ( פעולת סיכום מוצלחת דורשת הבנה של טקסט המקור והבחנה בין עיקר לטפל בו . תהליך הסיכום כולל השמטת מידע שאינו חיוני למסכם , דילול העודפות הטקסטואלית והמרת ניסוחים רטוריים ( כגון מטפוריקה , חזרות , דוגמאות ) בניסוח ענייני . הסיכום כולל גם הכללות והפשטות , ובהן איתור או ניסוח של הנושא הנדון ושל היגד-על או של הטענה המרכזית והרעיונות המרכזיים בטקסט . ( מתוך תה"ל , עמ' ( 56 מיומנות חשובה – מיומנות כתיבת הסיכום היא מיומנות חשובה ביותר , והיא מתקשרת לחיים בבית הספר ומחוצה לו : למידה לקראת בחינה , סיכום שיעור , הכנת עבודה , הוצאת עיקרי הדברים ממאמר בעיתון או באינטרנט על נושא כלשהו , ובשלב מאוחר יותר סיכום הרצאות , סיכום דיון , סיכום ישיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר