עמוד:29

שיעור : 5 משוב ועריכה שיעור זה הוא המשכו של השיעור הקודם והוא דן בשלב האחרון של הכתיבה – שלב העריכה . התלמידים מכירים תבחינים להערכת טקסט ( טיעון או טקסט מידע , ( כדי שיוכלו לתת משוב על כתיבה לעמיתים , ובעיקר לעצמם . בעקבות המשוב התלמידים ישכתבו את החיבור ויערכו אותו . הפניות למקורות באינטרנט הרצאות ו סרטונים הילקוט הדיגיטלי חט"ב עברית – הרצאות וסרטונים > טיעון ותהליך הכתיבה – הרצאה קצרה בנושא כתיבת טיעון – בחירת נושא לכתיבה ופיצוח המטלה , העלאת רעיונות , פיתוח הרעיונות , ארגון הרעיונות במבנה טיעון , עריכה , טיפים ודוגמה לטיעון . מרצה : שרון שני- ארבן קישו רים הילקוט ה דיגיטלי חט"ב עברית – קישורים > הבע ה > משוב ועריכה פתיחה דרך דיאלוג – התלמידים יחשבו על מישהו שיש לו קשר לנושא ומעוניין בו - דמות מציאות ית או דמיונית , מוכרת או זרה , דמות מהעבר או מהעתיד , דמות התומכת בדעתם או מתנגדת לה . התלמידים ינהלו עם הדמות מעין דו -שיח בכתב , ידמיינו שהדמות מראיינת אותם ; ידמיינו שהם כותבים ל דמות מכתב . הפנו את תשומת ליבם לסיבות , להנמקות ולהסברים שיעלו מן הסתם בדיאלוגים . אלה יהיו טובים לחיבור שייכתב ! לכידות מהי ? – לכידות היא אחד התנאים החשובים לתקינותו של טקסט עיוני , והיא צריכה לשרור גם בין משפטי הפסקה וגם בין פסקות הטקסט כולו . העיסוק בלכידות הוא עיסוק בחיבור משמעות בכתיבה ובקריאה , ובדרישה מכל המשפטים בטקסט להתייחס לנושא-על משותף . לשם כך צריך לאתר או להפיק את נושא -העל ( הנושא הנדון ) או את הרעיון המרכזי , ולבדוק באיזו מידה רלוונטיים אליו שאר משפטי הטקסט , וגם באילו דרכים הם תורמים לפיתוחו . על הכתיבה – ריאיון עם הסופרת אוה ארבן – בפרק זה מופיע ריאיון עם הסופרת אוה ארבן , המתארת את תהליך הכתיבה שלה כסופרת ילדים . במהלך הריאיון , הסופרת מתארת כיצד התפתח הנוסח הראשון של אחד מספריה לספר שנקרא על ידי רבבות ילדים בארץ ובעולם . הסופרת מספרת שכתבה עשרות טיוטות שתוקנו בידי בני משפחה ובידי עורכת מקצועית . לדבריה , כתיבה היא תהליך ארוך וממושך , וחשוב מאוד לשכתב את הטיוטות עד לקבלת תוצר איכותי . בחרנו לשלב את הריאיון בספר , כדי להראות לתלמידים שגם סופרים מיומנים עוברים תהליך כתיבה ארוך ומייגע . רצינו לנפץ את המיתוס ש לפיו ניתן לכתוב טקסט איכותי מבלי לשכתב את הטיוטות , ולתקן את התוכן , את השפה ואת המבנה . תלמידים רבים סבורים שברגע שסיימו לכתוב את הטיוטה הראשונה , הסתיימה עבודתם . ריאיון זה עשוי לעורר בהם מחשבה נוספת לגבי תהליך הכתיבה השלם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר