עמוד:28

שלבים בתהליך הכתיבה – בתה"ל ( עמ' ( 56–54 מפורטים שלושה שלבים בתהליך הכתיבה שניתן להצביע עליהם לצורך ההוראה : - תכנון : העלאת רעיונות וארגונם - יצירת טקסט ופיתוחו - עריכת הכתוב תכנון : העלאת רעיונות וארגונם – את הרעיונות הכותב יכול להעלות בינו ובין עצמו , למשל בדרך של הצגת שאלות או בכתיבה חופשית , וגם בדיון בקבוצה . התכנון כולל ארגון של הרעיונות במבנה מסוים או בסדר מסוים . לרשות הכותב דרכי ארגון שונות – רשימה , השוואה , סיבה ותוצאה , בעיה ופתרונות ועוד – והוא בוחר בהן לפי המטרה , לפי סוג הטקסט ולפי התוכן , וכן לפי הגיונו ותפיסתו . ( מתוך תה"ל , עמ' ( 54 יצירת הטקסט ופיתוחו – ביצירת הטקסט הכותב מנסח את הרעיונות במבנה מסוים , מפתח אותם ומגבש אותם לכדי טקסט לכיד ומקושר . פיתוח הרעיונות נעשה על ידי הרחבתם ועל ידי הבהרתם באמצעים כמו הדגמות והסברים . המבנה מתממש , בין היתר , על ידי אמצעי קישור – קשרים , אזכורים , מקדמי ארגון תמרורים" ) ( " ועוד . ( מתוך תה"ל , עמ' ( 54 כתיבה בלי טקסט – בניגוד לכתיבה בזיקה לטקסט – כגון כתיבת תשובה , כתיבת סיכום וכל כתיבה אחרת אשר נשענת על טקסט אחר או מגיבה עליו – כתיבה חופשית ( ללא טקסט ) איננה נשענת על טקסט קיים אלא על טקסט " הנמצא" בראש של הכותב / ת . כדי לכתוב , הכותבים צריכים לדלות ממוחם מושגים , רעיונות ותכנים . כתיבה חופשית מצריכה היערכות מנטלית שונה , ולשם כך מובאות בפרק שיטות להעלאת רעיונות . כתיבה בזיקה חלקית לטקסט – חלק גדול ממטלות הכתיבה בספר ניתנות בעקבות קריאת טקסט , והן נכתבות בזיקה לטקסט . לרוב , מטלות הכתיבה באות לאחר שאלות ההבנה . שאלות ההבנה על הטקסט מסייעות בתיהלוך הטקסט ובהרחבת הידע של הקוראים על הנושא . 5 שיטות להעלאת רעיונות – אמירה שכיחה בקרב התלמידים : " אין לי מה . "לכתוב הספר מציע שיטות שונות להתמודדות עם הבעיה הזאת . התלמידים מוזמנים להתנסות בשיטות הללו , כדי למצוא את הדרך המתאימה להם . דרך טובה לסיעור מוחין היא , כמובן , שיחה ודיון . אך כיוון שבמשימות הכתיבה העבודה היא לרוב פרטנית , הבאנו דרכים המתאימות לעבודה עצמית . עוד שיטות שאינן נזכרות בספר הלימוד : פתיחה דרך תיאור – בקשו מהתלמידים להיזכר ברגעים , בדמויות , בסיפורים שעולים בהם כשהם חושבים על הנושא . מה המשמעות של סיפורים או תיאורים אלה לגבי הנושא ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר